AUTOKLUB ČR PŘIPOMÍNÁ ZÁSADY BEZPEČNÉ JÍZDY V ZIMNÍCH PODMÍNKÁCH

Meteorologové varují, že v tomto týdnu přijde první sníh, místy se bude tvořit náledí a zmrazky. Autoklub ČR připomíná motoristům zásady bezpečné jízdy v zimních podmínkách. Nejdůležitější je přizpůsobit rychlost stavu vozovky, zachovávat opatrnost, dostatečný odstup od vozidel jedoucích před námi a plynulost jízdy. A co dělat, když se vozidlo i přes dodržení zásad bezpečnosti dostane do smyku?

Pokud je na vozovce čistý led, ideálně ovladatelné vozidlo je do rychlosti maximálně 30 km/h. „Není ostudou si připadat za volantem v tuto chvíli jako šnek. Doporučuji zachovat chladnou hlavu, je zapotřebí se soustředit, dobře sedět, pevně držet volant. Dělat všechny pohyby plynule, včas podřazovat, sledovat chování vozidla a číst vozovku před sebou. Je vhodné udržovat si bezpečný odstup od předem jedoucích vozidel, alespoň dvojnásobný, než je pravidlo dvou sekund,“ radí Libor Budina, manažer Road Safety Autoklubu ČR.

Na sněhu platí obdobné principy jako při jízdě na ledu s tím, že hranice ovládání vozidla jsou posunuty na vyšší rychlost. „Chumelenice není důvod k panice, ale opět je zapotřebí se soustředit a dívat se daleko před sebe, protože se výrazně prodlužuje brzdná dráha.  Nejhorší je například mokrý sníh, který má nízký součinitel adheze. Při jízdě na sněhu hledejte průběžně lepší stopu. Při vjetí do rozbředlého sněhu při změně jízdního pruhu např. na dálnici pomůže vyšlápnutí spojky, abychom rozpojili motor od kol. Po stabilizaci vozidla můžeme pozvolna spojku pouštět při zařazení vyššího rychlostního stupně,“ doporučuje Libor Budina.

Pokud při jízdě nastane smyk, tak je zapotřebí si uvědomit, že nezáleží na poháněné nápravě vozidla. Pravidla řešení záleží na jeho charakteru, tedy pokud vznikne na přední (nedotáčivý smyk) nebo zadní nápravě (přetáčivý smyk). „Hodně řidičů se mylně domnívá, že zvládnutí smyku zadní nápravy je jednodušší. Není tomu tak, naopak při nezvládnutí se jedná o nebezpečnější druh smyku. Je zapotřebí okamžitě natočit kola proti zádi vozidla, tzv. kontra, a současně sešlápnout spojku. V případě, že vůz nemáme pod kontrolou a hrozí náraz, tak je zapotřebí brzdit s vysokou intenzitou,“ vysvětluje Libor Budina.

U moderních vozidel je nejčastější smyk přední nápravy, který je snazší zvládnout. Projevuje se ztrátou přilnavosti pneumatik předních kol, vozidlo směřuje přední částí ven ze zatáčky. „Při drobném smyku v malé rychlosti stačí ubrat plyn a počkat, jestli vozidlo získá přilnavost a začne řídit.  Pokud to nepomůže a hrozí náraz, tak s dnešními vozidly, které jsou vybaveny ABS systémem moderní generace, je vhodnější sešlápnout razantně pedál spojky a brzdy zároveň. Tím se sníží riziko vysoké nárazové rychlosti,“ radí Libor Budina. Řešení nedotáčivosti je pro řidiče jednodušší ve srovnání s přetáčivostí a následky nezvládnutí jsou méně nebezpečné. Vůz případně bourá čelně a posádku lépe chrání deformační zóny spolu s pásy, opěrkou hlavy a airbagy.

Sdílet