Ve Francii mimo obec maximálně osmdesátkou

Uvedené opatření má snížit počty obětí nehod o desetinu

Jede-li řidič osmdesátkou, stačí před překážkou zastavit. Jede-li devadesátkou, narazí do ní rychlostí minimálně 50 km/h

Postih za nedodržení maximální povolené rychlosti může vyjít českého řidiče na téměř 100 tisíc korun. Navíc hrozí i pobyt ve vězení. 

Od 1. července loňského roku se ve Francii svezeme mimo obec maximálně osmdesátkou. Toto omezení pochopitelně neplatí na dálnicích a silnicích pro motorová vozidla. Dále pak není rychlost omezena na silnicích s obousměrným provozem, kde se nacházejí středová kovová svodidla, betonové zábrany či terénní úprava fyzicky oddělující protijedoucí vozidla. Snížení maximální povolené rychlosti jízdy z devadesáti na osmdesát kilometrů v hodině je nařízeno na silnicích, na nichž umíralo 55 procent z celkového počtu obětí dopravních nehod ve Francii. Od uvedeného opatření si francouzští odborníci slibují snížení každoroční bilance fatálních nehod o 300 až 400 obětí, navíc se očekává citelné snížení osob, jež utrpí těžké zranění.

„Ve Francii v roce 2017 zemřelo následkem dopravních nehod 3448 osob. Navíc v letech 2014 až 2016 zaznamenávaly statistiky každoroční nárůst obětí. V roce 2017 došlo jen k symbolickému poklesu o 0,8 procenta, zatímco průměrné snížení za celou EU bylo bezmála dvouprocentní. Snížení maximální povolené rychlosti by tak mělo napomoci výrazně snížit počty mrtvých, a to o zhruba desetinu,“ vysvětluje Roman Budský z Platformy VIZE 0. Argumentuje se tím, že překračování maximálních rychlostních limitů či nepřiměřeně vysoká rychlost jízdy stojí za jednou třetinou všech smrtelných nehod. Jednoprocentní snížení průměrné rychlosti jízdy by mělo snížit pravděpodobnost, že případná nehoda skončí jako fatální, až o 4 procenta. Zahraniční zkušenost naznačuje, že snížení maximálně povolené rychlosti jízdy z 90 na 80 km/h vede ke snížení průměrné rychlosti vozidel téměř o 5 kilometrů za hodinu. Dále pak francouzští dopravní experti poukazují na to, že následky čelní srážky vozidel v osmdesátikilometrové rychlosti jsou o 21 procent méně závažné, než kdyby k ní došlo v devadesátce.

„I nadále platí, že v obci se jezdí maximálně padesátkou. Na dálnicích max. 130 km/h a na ostatních směrově rozdělených silnicích 110 km/h. Pamatovat je třeba na to, že za mokra se rychlost jízdy na dálnici automaticky snižuje na maximálně 110 km/h a na ostatních směrově rozdělených silnicích na nejvýše 100 km/h. Pokud je dohlednost maximálně 50 metrů, jezdí se všude nejvýše padesátkou. A to i na dálnicích,“ doplňuje Libor Budina z Autoklubu ČR.

Postih za překročení maximálně povolené rychlosti může být citelným zásahem do rodinného rozpočtu, navíc může pobyt ve Francii nepříjemně prodloužit

Postihy za nedodržování nastavených nejvyšších rychlostních limitů jsou ve Francii přísné:

  • Překročení rychlosti o maximálně 19 km/h v místech s maximálně povolenou rychlostí jízdy 50 km/h bude mít následek pokutu ve výši 135 eur a 1 bod.
  • Tam, kde je maximální povolená rychlost nad 50 km/h, bude finanční postih 68 eur plus 1 bod.
  • Překročení rychlosti o 20 až 29 km/h vyjde na 135 eur a 2 body.
  • Překročení rychlosti o 30 až 39 km/h je oceněno pokutou 135 eur, 3 body a zákazem řízení na 3 roky
  • Překročení rychlosti jízdy o 40 až 49 km/h stojí 135 eur, 4 body a je vysloven tříletý zákaz řízení
  • Překročení rychlosti jízdy o 50 km/h a více vyjde na 1 500 eur, 6 bodů a zákaz řízení na 3 roky
  • Opakované překročení rychlosti jízdy o 50 km/h a více vyjde na 3 750 eur, 6 bodů, je vysloven zákaz řízení na 3 roky a příslušné vozidlo je zabaveno. Navíc hrozí až tříměsíční pobyt za mřížemi

Bližší informace podají:

Roman Budský
Platforma VIZE 0
tel.: 776 195 576
e-mail: budsky.roman@volny.cz

Libor Budina
Autoklub České republiky
tel.: 727 901 494
e-mail: budina@autoklub.cz