TCR EASTERN EUROPE
Finále na Balatonu rozhodlo o titulu
Závěrečný podnik sezony 2025 série TCR Eastern Europe na maďarském Balaton Parku nabídl rozhodující vyvrcholení letošního ročníku, v němž dosáhl na titul šampiona Adam Kout z týmu Hyundai Janík Motorsport a jeho týmový kolega Jiří Zbožínek zaznamenal první vítězství.
Adam Kout přijel do Maďarska s náskokem osmi bodů před Martinem Kadlečíkem z Aditis Racing, což dávalo příslib napínavého průběhu celého víkendu. Vzhledem ke dvojitému prvenství na předchozím podniku v Brně si Kadlečík nesl ve svém voze Audi RS3 o deset kilo víc než Kout. Dodatečné závaží za úspěch tak hrálo v jeho neprospěch, a patrné to bylo už v kvalifikaci. Kout porazil Kadlečíka téměř o půl sekundy a připsal si tři body k dobru, druhý Kadlečík získal body dva. Oba rivalové tak stáli v první řadě vedle sebe a za nimi jejich týmoví kolegové – Bartosz Groszek a Jiří Zbožínek.
První závod víkendu začal zostra. Kadlečík věděl, že si nesmí nechat Kouta ujet. Věděl, že musí okamžitě zaútočit, jinak mu světlemodrý Hyundai Elantra unikne. Hned po startu se proto pokusil dostat dopředu a v první zatáčce mezi nimi došlo ke kontaktu. Byl to ale klasický bodyček, na který jsme v závodech cestovních vozů zvyklí a oba pokračovali dál.
Kadlečík se protlačil na první místo, ale Kout mu na zadní rovince předjetí vrátil a usadil se znovu na čele. O vedení nepřišel ani když byly vyvěšeny červené vlajky a po přestávce se startovalo za safety carem. Důvodem přerušení byla havárie Nemanji Milovanoviče.
Kout, Kadlečík, Groszek, Čížek a Zbožínek – tak znělo pořadí v první pětce úvodního závodu na okruhu Balaton Park. Výsledkem bylo, že Kout navýšil náskok na 17 bodů, a to znamenalo, že v nedělním finále mu stačilo dojet na pátém místě i v případě, že by Kadlečík zvítězil a připsal si bod za nejrychlejší kolo.
Finálový závod ale přinesl moment, ve kterém se rozhodlo až příliš brzo. Díky reverznímu pořadí na prvních šesti pozicích startovali Kout s Kadlečíkem ze třetí řady, před nimi byli Bartosz Groszek s Petrem Čížkem a z první řady startovali Jiří Zbožínek a Žarko Knego.
Vedení hned po startu převzal Zbožínek před Čížkem a Kadlečíkem, zatímco Kout zvolil opatrnější taktiku a jel na jistotu na šesté pozici. Rozhodující moment přišel už ve druhém kole. Žarko Knego doslova probrzdil první zatáčku a ve vysoké rychlosti vrazil do zrovna zatáčejícího Kadlečíka před ním. O titulu se tak bohužel nerozhodlo přímým soubojem na trati, ale zbytečnou kolizí.
Na trať musel safety car a po restartu si Zbožínek udržel první místo a dosáhl na své premiérové vítězství. Na druhé pozici nakonec dojel Adam Kout a slavil titul nového šampiona TCR Eastern Europe. Třetí místo obsadil Petr Čížek, který ustál tlak Bartosze Groszka.
Výsledek finálového závodu měl zásadní dopad i na hodnocení týmů. Aditis Racing přijel do Maďarska s výrazným náskokem, ale dvojitý úspěch jezdců Hyundai Janík Motorsport a odstoupení Kadlečíka znamenaly, že stáj ze Šternberka dokázala překonat vysoký bodový deficit a získat i titul v hodnocení týmů.
GT CUP SERIES
Závěrečný podnik GT Cup Series 2025 byl rovněž součástí závodního víkendu na moderním okruhu Balaton Park v Maďarsku. Pestrá směsice vozů tříd GT3, GT4, GTC i GTX slibovala atraktivní tečku za letošním ročníkem.
Do čela pozornosti se dostal tým PTT Racing, který přivezl černý Mercedes AMG GT3 a nastoupil s ním ve sprintech i ve vytrvalosti. V krátkých 25minutových závodech startoval vždy Przemysław Bieńkowski a pokaždé dosáhl na vítězství. Ve vytrvalostním závodě ho za volantem doplnil Mateusz Lisowski, který už v kvalifikaci zaznamenal nový rekord okruhu v kategorii GT v hodnotě 1:33.59. Polská dvojice pak vytrvalostnímu závodu zcela dominovala.
Velké zastoupení měla na Balatonu kategorie GT4. Diváci sledovali Aston Martin Vantage v rukou Petra Koukoly a Václava Janíka, dále dominantní jízdu Matyase Faiereisla s BMW M4 GT4 a také Mercedes AMG GT4, řízený Iztokem Armičem a Nikem Puličem.
Právě mezi zeleným Astonem Martin a bílošedým BMW panovala bitva po celý víkend. Ať už ve vytrvalostních závodech nebo sprintech. Faiereisl byl nakonec tím, komu se podařilo zažít naprosto dokonalý maďarský víkend a ke dvěma vítězným sprintům přidal i tvrdě vybojované prvenství ve vytrvalosti.
Na startovním roštu se představily i pohárové vozy Porsche v rámci kategorie GTC, kde se čekal duel mezi týmem DCR s Robertem Lucákem a Danielem Skalickým, a rakouským týmem Motorsportzentrum Ried s Bobem Bauem. Česká dvojice opanovala vytrvalostnímu závodu a potvrdila, že vytrvalostní titul v kategorii GTC1 je v dobrých rukou. Naopak letošní šampion sprintů Bob Bau zvítězil v obou 25minutových závodech. V GTX startoval domácí Benedek Major s Lotusem Exige a zvítězil ve sprintech i ve vytrvalosti.
GT Cup Series tak v Balaton Parku zakončil sezonu, která od začátku do konce nabídla pestrou přehlídku závodních vozů a mnohdy velmi dramatický průběh krátkých sprintů i vytrvalostních závodů.
CLIO CUP BOHEMIA
Vítězící Bartlomiej Mirecki a další titul pro Tomáše Pekaře
Sezona 2025 Clio Cup Bohemia vyvrcholila na maďarském Balaton Parku, kde se rozhodovalo o titulu mezi tradičními rivaly Tomášem Pekařem a Bartłomiejem Mireckim. Pole s více než dvaceti vozy slibovalo napínavý závěr, a toho se diváci také dočkali. Mirecki vyhrál oba závody, ale Pekař se o šanci nenechal připravit a pódiovými umístěními si zajistil další titul v kariéře.
Od prvního závodu roku bylo jasné, že právě tato dvojice bude mířit na nejvyšší příčky. Mirecki si připsal celkem sedm vítězství, Pekař čtyři, a jediný, kdo dokázal narušit jejich dominanci byl Julian Smiechowski, který zvítězil před několika týdny v Brně.
Před závěrečným podnikem vedl Pekař šampionát o 28 bodů před Mireckim, což mu poskytovalo jistou dávku komfortu. Kvalifikace na úvod víkendu vyšla nejlépe Pekařovi, jenž zajel nejrychlejší čas a připsal si o jeden bonusový bod navíc před druhým Mireckim. Třetí skončil Smiechowski, a tak se nejlepší tři muži šampionátu seřadili na startu hned za sebou. Čtvrté a páté místo patřilo Alxandru Spetzovi a Nikodemu Sobczykovi.
První závod přinesl velké drama hned v úvodu. Pekař sice vyrazil z pole position do čela, ale Mirecki se v první kombinaci zatáček dostal do vedení a před koncem prvního kola se navíc Pekař musel bránit i Smiechowskému, který se posunul na druhé místo.
Následoval po celý závod trvající souboj a v zásadě nebylo jasné, v jakém pořadí dojedou do cíle. Mirecki sice pořád vedl, ale Smiechowski a Pekař na něj neustále doráželi. Mirecki nakonec projel cílem jako vítěz před Smiechowskim a Pekařem, čímž se polský závodník přiblížil k Pekařovi na rozdíl 20 bodů a udržel šanci na titul. Pro českého závodníka znamenalo třetí místo jasný úkol do nedělního závodu – stačilo dojet alespoň na sedmé pozici a titul byl jeho.
Nedělní závod začal zostra. Pekař se po startu ze druhé pozice okamžitě prodral do vedení, zatímco ze čtvrté příčky startující Mirecki se musel nejprve vypořádat se Smiechowským a Nico Wuestem. Polský jezdec se však rychle posunul vpřed a začal stahovat Pekaře.
Znovu se tak vykrystalizoval souboj trojice Pekař, Mirecki a Smiechowski. Ti jeli několik kol v rozmezí půl vteřiny a divákům opět nabídli naprosto strhující podívanou.
Osm minut před koncem však havaroval Nico Wuest a po krátké fázi safety caru zavlály červené vlajky. Po restartu závodu zbývaly jen tři minuty do cíle. Pekař držel vedení, ale na zadní rovince jej Mirecki dokázal předjet a vybojoval své sedmé vítězství roku. Smiechowski se pokusil následovat svého krajana, ale lehký kontakt s Pekařem ho odsunul až na čtvrté místo. Druhý tak skončil Pekař, třetí Marszałkowski. Za nimi se srovnali Smiechowski, Wuest, Dziwok a další.
Výsledek v šampionátu byl naprosto jasný, titul opět putoval do rukou Tomáše Pekaře. Mirecki sice ovládl oba závody na Balatonu a v sezoně 2025 slavil celkem sedmkrát, bodový náskok Pekaře už ale smazat nedokázal.
Aleš Sirný
Foto: Grzegorz Kozera








