F4 Central European Zone
Souboj o titul se po Slovakia Ringu vyostřuje. Trappa stále vede, ale Karhan se přiblížil.
Předposlední podnik šampionátu F4 Central European Zone na Slovakia Ringu nabídl drama na trati i v zákulisí. Lídr šampionátu Gino Trappa měl šanci stvrdit svou úspěšnou sezonu kýženým titulem už na Slovensku, ale konzistentní Karhan byl proti.
Týmoví kolegové Gino Trappa a Max Karhan z Jenzer Motorsport se drží na čele průběžného pořadí díky stabilním výsledkům v průběhu celého roku. Jejich další dva týmoví kolegové Nicolas Cortes a Javier Herrera měli rozvážnější start do sezony, takže bodově jsou mimo hru. Nikoliv však na trati. Herrera už zvítězil v Mostě a Cortes zaznamenal na Slovensku první pole position. Jenže byl to Trappa, kdo v prvním závodě projel pod šachovnicovým praporkem jako první a na stupních vítězů slavil prvenství – o které nakonec přišel.
Trappa za safety carem nedržel konstantní rychlost a prudce brzdil. Za to si po závodě vysloužil sice drobnou pětisekundovou penalizaci, ale vzhledem k tomu, že se dojíždělo za safety carem, ve výsledkové listině se propadl na 12. místo mimo bodované příčky. Závod tím pádem vyhrál loňský vicemistr Kirill Kutskov z Maffi Racing. Za ním dojel Javier Herrera, ale dvousekundová penalizace za tratové limity znamenala propad na sedmé. Druhé místo tak bral Max Karhan a třetí Hady Mimassi z Renauer Motorsport.
Každé vítězství se počítá, i to, které spadne do klína. Ve druhém závodě však Kutskov chtěl vyhrát tou tradiční cestou a projet pod šachovnicí jako první. Do cesty se mu ale postavil Mimassi, který jezdil fantasticky a celou dobu držel Kutskova s Karhanem za zády. Nakonec Kutskovovi podlehl, ale Karhana už před sebe po urputném boji nepustil. A Trappa? V cíli ho o 0,067 sekundy porazil skvěle jedoucí Benett Gáspár a odsunul ho na páté místo. Poté se ke slovu přihlásili sportovní komisaři a ti ho odsunuli na osmé místo – Trappa totiž za kolizi se Simonem Schranzem obdržel pětisekundový trest.
Ve finálovém třetím závodě už Trappa neponechal nic náhodě. Po startu z 12. místa se rozhodl riskovat, projel kolem soupeřů jako nůž máslem, po prvním kole byl šestý, po třech kolech už druhý za Herrerou. Toho nakonec předjel deset minut před koncem a pořadí Trappa, Herrera, Karhan znamenalo, že jsme byli svědky další dominance Jenzer Motorsport.
Karhan dosáhl na desáté umístění v TOP 3 za sebou. Na tuto neuvěřitelnou sérii nedosáhl nikdo ve startovním poli, a právě to mu pomohlo přiblížit se Trappovi na rozdíl 35 bodů. Trappa jezdil na Slovensku bravurně a za víkend by posbíral 60 bodů, ale penalizace za incidenty na trati nakonec znamenaly, že si ve finále odnesl pouze 29 bodů.
Skvělé výkony podali Hady Mimassi a také Benett Gáspár z týmu Zengő Motorsport. Maďarský závodník dojel dvakrát na čtvrtém místě a zaznamenal nejlepší umístění sezony. Největším smolařem byl Nicolas Cortes, který výbornou kvalifikaci nezužitkoval a za celý víkend nezískal jediný bod. Ačkoliv těch smolařů bylo víc. Mathilda Paatz perfektně rozjela poslední závod a po předjetí Mimassiho se posunula na druhé místo. Vzájemný incident na hlavní rovince jí ale přinesl defekt pravého zadního kola a Mimassimu ztrátu předního přítlačného křídla.
Svůj nejúspěšnější víkend má za sebou Teodor Borenstein z Maffi Racing, který bodoval v každém závodě. Obdobně úspěšní byli i jeho krajané David Gorčica z Janík Motorsport a František Němec z JMT Racing, jehož týmovou kolegyní byla Kanaďanka Nicole Havrda, která si z F1 Academy odskočila vyzkoušet i F4 CEZ a dvakrát se prosadila v bodované desítce.
TCR Eastern Europe
Dokonalý víkend pro Adama Kouta, titul v TCR Eastern Europe však ještě není na dosah
Součástí závodního víkendu na okruhu Slovakia Ring byl také čtvrtý podnik letošní sezony TCR Eastern Europe a lídr šampionátu Adam Kout s Hyundai Elantra předvedl naprosto bravurní výkon, díky kterému poodskočil svému pronásledovateli Martinu Kadlečíkovi v Audi RS3.
V průběhu sezóny se zformovali dva hlavní kandidáti na titul v TCR Eastern Europe. Adam Kout a Martin Kadlečík se střídali na nejvyšším pódiovém stupni a před slovenským podnikem je dělily jen dva body. Kout přijel na Slovakia Ring s nutnou potřebou zaznamenat co nejlepší výsledky a poodskočit svému krajanovi o komfortnější bodový náskok. Kadlečík naopak doufal, že svého soupeře v tabulce přeskočí, nebo přinejmenším že bodová ztráta nijak zvlášť nenaroste.
Nakonec to byl ale Kout, kdo odjížděl ze Slovenska s maximálním bodovým ziskem a Kadlečík se smíšenými pocity. Kout uštědřil svým soupeřům těžký úder už v kvalifikaci, kdy si vyjel pole position s náskokem 1,2 sekundy před Žarkem Knegem z Chorvatska. Třetí Kadlečík ztrácel další dvě desetiny, takže Koutovi stačilo jen dobře odstartovat, držet si první místo a doufat, že nenastane nějaká nenadálá situace. Nakonec to vyšlo přesně podle scénáře, v nějž Kout a celý tým Janík Motorsport doufali – dominantní vítězství.
Kadlečík a jeho týmový kolega Bartosz Groszek zabrali zbývající pódiová umístění, takže u týmu Aditis Racing se mohlo slavit. Tohle pořadí se v prvním závodě tak trochu předpokládalo a největší naděje se vkládaly do nedělního závodu, kde se otáčelo prvních osm míst na startu. To znamená, že Kout startoval osmý, Kadlečík sedmý a Groszek šestý.
Kadlečík vystřelil na zhasnutí červených světel tak fantasticky, že lidem na zaplněných tribunách padala brada. Už ve druhé zatáčce převzal vedení a jel co to dalo, aby si vybudoval náskok. Jenže pak se mu za zády objevil Kout, na nic nečekal a ve třetím kole zaútočil a převzal vedení. Od toho momentu bylo rozhodnuto. Kout vyhrál druhý závod víkendu a Kadlečík minimalizoval škody dalším druhým místem, takže bodová ztráta narostla z dvou bodů na dvacet. Ještě ale zbývají podniky v Brně a v Balaton Parku, to znamená že Kadlečík má stále reálnou šanci na titul a Kout musí být ostražitý.
Groszek dojel na třetím místě i ve druhém závodě, takže kromě zmíněné trojice jsme žádnou další tvář na stupních vítězů neviděli. Přitom jedním z těch, kteří měli na to, umístit se v TOP3 byl Žarko Knego. S Hyundai Elantra po Slovakia Ringu doslova létal, v kvalifikaci i v obou závodech. Jenže v tom prvním nešťastně probrzdil zatáčku a ztratil drahocenný čas, v tom druhém se snažil za zády udržet Groszka, ale nevyšlo to, a nakonec z toho bylo čtvrté místo. Těsně pod stupni vítězů zůstal v prvním závodě i Petr Čížek s Cuprou, čtvrtá a pátá pozice byla pro českého závodníka skvělým výsledkem. Snad se špetkou zklamání odjížděl ze Slovakia Ringu Jiří Zbožínek, který nenašel stejný rytmus jako týmový kolega Kout a zaznamenal páté a šesté místo. Ale právě tito jezdci, kteří nedokázali najít odpověď na rychlost Adama Kouta, vytvářeli krásné souboje o další bodované pozice. A patřili k nim i Ivars Vallers, Vít Smejkal, Peter Szilagyi, Radoslav Obrtal, Nemanja Milovanović, Luka Fabijanćić nebo Bojan Miljković.
GT Cup Series
GT Cup pokračoval dalším závodním víkendem
Šampionát GT Cup Series se vrátil na Slovakia Ring, kde se opět sešla pestrá přehlídka sportovních vozů několika kategorií. Nejúspěšnějším jezdcem kategorie GT3 byl domácí Rudolf Beňo, který dosáhl na prvenství ve sprintu i ve vytrvalosti.
Sobotní program odstartoval tradiční sprint a poté následovala podvečerní vytrvalost. Tým Olimp Racing přivezl své Ferrari 296 a Polák Krystian Korzeniowski si už ten den ráno vyjel nejlepší postavení v kategorii GT3. Svou šanci na úspěch nepromarnil a sprint s přehledem vyhrál. V pořadí druhý Rudolf Beňo s BMW M4 GT3 dojel na druhém místě, za ním Petr Fulín s Audi R8, následovali Piotr Wira s Mercedesem, Antal Zsigo s BMW a Gregor Zsigo s dalším BMW.
Ve druhém sprintu už Ferrari chybělo a kvalifikace naznačila, že to bude hodně těsné. Nejlepší čas zajel Petr Fulín, ale jen o 0,057 sekundy před Beňem. Krátký sprint měl být hodně intenzivní. Beňo po startu na nic nečekal, protlačil se před Fulína a pak si hlídal záda. Fulína měl stále za sebou, takže jakákoliv i sebemenší chyba by znamenala útok zezadu. Beňo jel však bravurně a nakonec vyhrál s náskokem 2,5 sekundy. Byla to pro něj další víkendová radost, protože den předtím vyhrál s Richardem Gondou vytrvalostní závod a ze Slovenska tak odjížděl se dvěma vítěznými poháry.
Naopak na dvojité sprintové vítězství dosáhl Grega Šimunović s Audi R8 GT4. V sobotním a nedělním závodě nenašel v kategorii GT4 přemožitele, byť Petr Koukola s Astonem Martin skončil v prvním závodě těsně za ním. V tom druhém už Koukola na jeho rychlost nenašel odpověď. A v obou případech na třetím místě vždy skončil Andrej Makarović s Mercedesem.
Simunović a Makarović jsou týmoví kolegové z Lema Racing a úspěšný víkend této stáje dovršila ve vytrvalosti dvojice Miha Primožič a Matthias Lodi. Ale oni to neměli jednoduché, protože zelený Aston Martin s Koukolou a Václavem Janíkem jim byl vždy nablízku.
Kategorii GTC1 vládl ve sprintech Bob Bau s pohárovým vozem Porsche. Naopak ve vytrvalosti se dokázal prosadit Jan Birsa, který porazil posádku Robert Lucák ml. a Dan Skalický, Bob Bau pak dojel na třetím místě. Na vítězství v GTC ve vytrvalosti pak dosáhla posádka Jakub Knoll a Josef Záruba s Lamborghini.
Nejpočetnější kategorie GTX měla během víkendu různorodé vítěze. Nejprve dosáhl na triumf Dennis Waszek s Lamborghini, který dojel před Coachem McKansym, taktéž Lamborghini, a Jackem Russelem s KTM. V nedělním sprintu pak vyhrál McKansym s Lamborghini před Ondřejem Rokosem s Mercedesem a Jackem Russelem s KTM. Ve vytrvalosti si pro vítěznou trofej dojel McKansy, jenž se v kokpitu střídal s Gerhardem Tweraserem. Tato dvojice porazila posádky Max Grip/Reinhard Kofler a Ondřej Rokos/Petr Lisa.
Text: Aleš Sirný
Foto: Petr Frýba








