F4 CEZ: Max Karhan ovládl Salzburgring, nasbíral dvě vítězství a jedno stříbro
Okruh Salzburgring hostil třetí podnik šampionátu F4 Central European Zone, ve kterém si prvenství ve třech závodech přerozdělili jezdci švýcarského týmu Jenzer Motorsport. Český jezdec Max Karhan posbíral dvě výhry, Argentinec Gino Trappa vyhrál závěrečnou jízdu.
Salzburgring uzavřel první polovinu sezony 2025, která by se dala nazvat rakouskou. První dva podniky hostil Red Bull Ring a nyní na přelomu května a června unikátní Salzburgring, na němž nebyla nouze o dramatické momenty a skvělé souboje.
Výsledkově to může vypadat poněkud jednotvárně. Jenzer Motorsport ovládl všechny závody, své jezdce měl pokaždé na první a druhé pozici, a jednou dokonce zářila týmová modrá barva na prvních třech místech. Dominance týmu Andrease Jenzera začala už v kvalifikaci a na startovním roštu prvního závodu se jeho jezdci poskládali v pořadí Gino Trappa, Max Karhan, Nicolas Cortes a Javier Herrera. Nejlepším ze zbytku světa byl Benett Gáspár z týmu Zengö Motorsport.
Jenže Salzburgring svým profilem poskytoval perfektní ingredience k zamíchání pořadí a nádherným soubojům. Karhan využil slipstream a ve druhém kole předjel prvního Trappu. Svou pozici už nepustil a pohlídal si ji i při restartu závodu po žluté fázi. Obdobně si počínal i ve druhém závodě, v němž na něj Trappa tvrdě dotíral. Karhan tlak ustál, pohlídal si další restart a znovu vyhrál.
Ve třetím závodě startoval Trappa třetí, okamžitě vystřelil do vedení a první místo už udržel. Ačkoliv za ním na druhém místě dojel týmový kolega Nicolas Cortes, za incident na trati dostal pětisekundovou penalizaci a na druhé místo se posunul Karhan, který tak za víkend na Salzburgringu posbíral nejvíce bodů.
Právě těch drobných incidentů i větších havárií se na rakouském okruhu u Salzburgu odehrálo nemalé množství. Ani jeden závod se neobešel bez nehod, v tom první narazil do svodidel David Gorčica, ve druhém zapíchl své auto do bariéry z pneumatik Nicolas Cortes a nejvážnější nehodu prožil ve třetím závodě Teo Borenstein, který do bariéry z pneumatik narazil opravdu tvrdě. Všechny tyto incidenty, které se naštěstí obešly bez zranění, se odehrály v zápalu boje o pozice, ve vyhrocených situacích, v momentech naprostého odhodlání dovézt domů co nejlepší výsledek.
Mnozí jezdci skutečně dosáhli na doposud nejlepší umístění ve F4 CEZ. Nicolas Cortes byl poprvé na pódiu, stejně tak domácí Simon Schranz z Renauer Motorsport. Javier Herrera si připsal čtvrté místo, Andreas Lo Bue z Maffi Racing dosáhl na umístění v TOP5, František Němec z F4 CEZ Academy pwrd by JMT Racing se ve druhém závodě posunul na šestou pozici a hned za ním dojel David Gorčica z Janík Motorsport, který taktéž zajel svůj nejlepší výsledek v F4 CEZ. Na první letošní body dosáhla Michalina Sabaj.
Třetí podnik letošní sezóny rozhodně nepostrádal dramatické momenty – od těsných soubojů až po nešťastné kolize. Salzburgring je vždy zárukou atraktivní podívané, a totéž platí i o samotném šampionátu F4 CEZ, který se nyní přesune na Autodrom Most, Slovakia Ring a na velké finále v Brně.
TCR Eastern Europe: Čeští jezdci ovládli Salzburgring, triumfovali Kadlečík a Kout
Šampionát TCR Eastern Europe pokračoval o víkendu druhým závodním podnikem na Salzburgringu, kde se tvrdě bojovalo o každý centimetr úzké dráhy a z vítězství se radovali čeští jezdci Martin Kadlečík a Adam Kout.
Do rychlosti jednotlivých vozů už začal promlouvat váhový balast za úspěch, jenž je esencí závodní scény cestovních vozů. Adam Kout z týmu Hyundai Janík Motorsport řídil Hyundai Elantra se 40 kilogramy navíc a v kvalifikaci skončil až třetí za Giacomem Ghermandim z MM Motorsport a Martinem Kadlečíkem z Aditis Racing, kteří vozili 30kilové závaží.
Kadlečík vyrazil se svým Audi RS3 vstříc vítězství hned po startu. Ghermandimu se totiž start nepovedl a Kadlečík měl volnou cestu k prvnímu místu, těsně sledovaný Koutem. Lídra šampionátu však provázely v prvním závodě samé potíže. Kout nejprve dostal zezadu ránu od Ghermandiho, poté ho postihl defekt pneumatiky, a nakonec dojel až na osmém místě.
Všechny tyto problémy byly vodou na mlýn týmu Aditis Racing. Kadlečík vedl a na druhé místo se posunul jeho týmový kolega Bartosz Groszek. Oba udrželi své pozice až do cíle a mohli slavit. Kadlečík dosáhl prvního vítězství v TCR Eastern Europe, tým Aditis na premiérovou výhru letošní sezony a vůbec první double v TCR Eastern Europe.
Na třetím místě skončil Ivars Vallers z LV Racing, což znamenalo, že vůz Audi RS3 obsadil v prvním závodě tři nejlepší pozice a za sebou nechal značky Hyundai, Cupra a Honda.
Tradiční otočení startovního roštu na druhý závod přineslo výhodu Adamu Koutovi, který vyrážel z pole position po boku svého týmového kolegy Jiřího Zbožínka. Kout si první místo pohlídal a skvěle rozjetý závod měl i Zbožínek, bohužel se mu začala otevírat přední kapota a musel na opravu k mechanikům. Ghermandi se posunul na druhou pozici, ale místo toho, aby začal útočit na lídra závodu, urputně se bránil před dotírajícím Kadlečíkem. Tlak nakonec neustál a v desáté zatáčce havaroval. Po restartu si na první místo pomýšlel Kadlečík, nicméně pokus o předjetí mu nevyšel, a nakonec se propadl za Groszka, přičemž v tomto pořadí dojeli do cíle.
Adam Kout tak zakončil víkend na Salzburgringu vítězstvím a udržel si první příčku v průběžném hodnocení. Na dosah se k němu dostali Martin Kadlečík a Bartosz Groszek, kteří na první příčku ztrácejí jen pět, resp. jedenáct bodů. Souboj o titul v TCR Eastern Europe tak dostal nový náboj a třetí dějství šampionátu se odehraje v létě na Autodromu Most, domácím závodě Adama Kouta, Martina Kadlečíka, Jiřího Zbožínka a především Petra Čížka, kterému se v Mostě vždy dařilo.
(Aleš Sirný)
Foto: Petr Frýba





