Cyklisti a alkohol

Návrh legislativní změny pana senátora Zdeňka Škromacha, který byl doporučen senátním výborem pro dopravu k projednání a schválení Senátem Parlamentu České republiky, umožní cyklistům na místních komunikacích jet sám na jízdním kole až s hladinou 0,8 promile alkoholu v krvi, kdy při překročení této výše lze uložit pokutu do výše 500,- Kč.
Autoklub České republiky tento návrh odmítá. V předmětném návrhu spatřujeme několik problémových bodů:

  • Jak cyklisté, tak motoristé jsou rovnoprávnými účastníky silničního provozu, se svými právy a povinnostmi. Měli by proto mít shodné zásadní podmínky.
  • Tato nová úprava může přinést možné konflikty na silnicích nižších tříd a místních komunikacích. Tyto silnice nejsou nijak bezpečnější, než silnice I. či II. tříd, nebo dálnice.
  • Další konflikt může vzniknout při přejezdu alkoholem ovlivněného cyklisty přes pozemní komunikace, kdy např. silnici II.třídy bude přetínat cyklostezka, byť s přejezdem pro cyklisty. 
  • Možné komplikace při posuzování dopravních nehod. Jak bude posuzován lehký střet vozidla s cyklistou při neúmyslném zachycení cyklisty vozidlem, ke kterému by však v případě neovlivněného cyklisty nemuselo vůbec dojít? 
  • Návrh není dostatečně vyargumentován. Zejména postrádáme odborné vyjádření z oblasti lékařství a toxikologie, jak hladina až 0,8 promile ovlivňuje chování a řízení jízdního kola. Pokuta ve výši 500,- Kč pak není relevantní.
Tento návrh otevře zároveň možný požadavek na úpravu tolerované hladiny alkoholu v krvi i u řidičů motorových vozidel.
K předloženému návrhu chybí srovnání se zahraničím. Nikoliv jen poukázat na to, kde všude se s malou hladinou alkoholu za řídítka kola smí, ale kde se také nesmí a jaké jsou trendy. Autoklub České republiky zastává stanovisko, že pro řidiče motorových i nemotorových vozidel by měli platit stejná základní pravidla. Otevření možnosti tolerance alkoholu u řidičů vozidel bez hluboké analýzy, odborné i veřejné laické diskuse, mezinárodní komparace není správným krokem. Všechny úpravy pravidel na silnicích by především měly být nazírány optikou bezpečnosti provozu a až poté dalšími okolnostmi, jako např. vybudovanými vinařskými cyklostezkami, nebo tím, že snad už dnes lidé na kole pod vlivem alkoholu jezdí.

Sdílet