OHLÉDNUTÍ ZA MASARYK RACING DAYS

F4 CENTRAL EUROPEAN ZONE

Brno rozhodovalo: Trappa slavil, Karhan marně dotahoval

V pořadí třetí ročník šampionátu F4 Central European Zone dospěl do svého konce a stejně jako v předchozích letech se bojovalo o titul až do závěrečného podniku. Tentokrát se na Automotodromu Brno rozhodovalo mezi týmovými kolegy z Jenzer Motorsport Ginem Trappou a Maxem Karhanem.

Podnik s názvem Masaryk Racing Days byl atraktivní závodní přehlídkou nejrůznějších šampionátů od sportovních vozů přes cestovní auta až po formule. Ale právě série F4 CEZ nabídla divákům něco, k čemu se další série ještě nedostaly – rozhodující boj o titul.

Argentinec Gino Trappa přijížděl do Brna s náskokem 35 bodů, což mu dávalo určitý komfort, a především možnost zvolit opatrnější strategii. Nemusel riskovat, nepotřeboval se bít o každou pozici. Stačilo mu pravidelně bodovat a pozorně sledovat, jak si stojí jeho největší rival a zároveň týmový kolega Max Karhan. Před domácím Karhanem stála vysoká, ovšem nikoliv nepřekonatelná překážka. Do celého závodního víkendu musel dát naprosto všechno a zároveň doufat, že jeho týmového kolegu potká smůla.

Trappa však neponechal nic náhodě a pekelně se soustředil na svůj jediný cíl – získat titul šampiona. Letošní stabilní čtveřice týmu Jenzer Motorsport – Trappa, Karhan, Javier Herrera a Nicolas Cortes obsadila v kvalifikaci první čtyři místa. Vítězem kvalifikace se stal Herrera a Trappa byl tentokrát až tím čtvrtým vzadu, ovšem se ztrátou pouhých 0,116 sekundy. Tak těsné to mezi touto čtveřicí bylo.

Trappa obsadil ve třech víkendových závodech v Brně nejprve šesté místo, poté skončil dvakrát pátý, a to mu stačilo k titulu. Karhan dojel pokaždé na druhém místě a prodloužil sérii umístění na stupních vítězů na třináct závodů za sebou, ale ani to nestačilo a chybělo mu pouhých devět bodů. Trappa jel na jistotu, nepokoušel se předjíždět soupeře za každou cenu, protože to se nemuselo vyplatit. Brněnská trať je specifická v tom, že pokud se jezdci nevydaří předjížděcí manévr, otevírá tím příležitost pro ty za sebou. Viděli jsme to u Mathildy Paatz, která s Kirillem Kutskovem bojovala o stupně vítězů, ale nakonec se po neúspěšném útoku propadla. Ale právě Paatz s Kutskovem byli jediní, kdo dokázali držet tempo s nejrychlejší čtveřicí. Paatz z týmu Mathilda Racing a Kutskov z Maffi Racing rozbíjeli převahu modro-černých monopostů po celý víkend, přičemž Kutskov dosáhl na vítězství ve třetím závodě a ukončil vítěznou dominanci Javiera Herrery, který ovládl první dva závody.

Bojovalo se samozřejmě na všech pozicích a nejdramatičtější podívanou nabídl druhý závod víkendu, ve kterém se do bitvy o stupně vítězů připojil i Teodor Borenstein z Maffi Racing a Benett Gáspár ze Zengo Motorsport.

Závěr sezony na Automotodromu Brno tak přinesl podívanou, na kterou jsme od F4 CEZ už v podstatě zvyklí. Drama, které začíná už nesmírně vyrovnanou kvalifikací a končí šachovnicovou vlajkou třetího závodu. V Brně už šlo ovšem o závěrečnou tečku sezony 2025 a na další závodnické příběhy musíme počkat až do roku 2026.

GT CUP SERIES

Napětí do poslední vteřiny a závodění na hraně

Šampionát GT Cup Series pokračoval v Brně předposledním podnikem sezony. Masarykův okruh přivítal závodní vozy GT Cupu v hojném počtu a v cíli sprintových závodů i vytrvalosti rozhodovaly desetiny sekundy.

Závodní podnik Masaryk Racing Days na Automotodromu Brno přinesl pořádnou porci motorsportu. Startovní pole GT Cupu doplnilo i několik vozů ze šampionátů P9 Challenge a Sports Car Challenge. Ve sprintu tak startovalo téměř čtyřicet závodních speciálů a diváci byli svědky vypjatých soubojů až do cíle.

Do Brna dorazil z dalekého Finska i tovární pilot BMW Jesse Krohn, který startoval za tým Racing Trevor. V prvním sprintu usedl za volant BMW M4 GT3 a své kategorii dominoval. Byl nejlepší v kvalifikaci a nikomu nedal šanci ani v závodě. Na druhém místě dojel Piotr Wira s Mercedesem AMG, který se společně s týmovým kolegou Mateusz Lisowskim prosadil ve vytrvalostním závodě, když Lisowski v posledních minutách předjel do té doby vedoucího Rudolfa Beňu. Slovenský jezdec se naopak dočkal prvenství v nedělním sprintu, kdy po fantastickém souboji uhlídal vedení před Petrem Fulínem s Audi R8, kterému na první místo chybělo 0,110 sekundy.

Podobně těsné to bylo i v kategorii GT4, v níž mezi sebou bojovaly především vozy týmů Buggyra ZM Racing a Šenkýř Motorsport. Zatímco v prvním sprintu zvítězil Adam Lacko před týmovým kolegou Martinem Hudcem, v tom druhém se radoval Dobroslav Kárník z Šenkýř Motorsport. O tom, jak byl souboj Mercedesů AMG GT4 z týmu Buggyra a BMW M4 GT4 z Šenkýř Motorsport těsný, svědčí pohled na výsledky. Kárník vyhrál s náskokem pouhých 0,091 před Miroslavem Mikešem a třetí Matyas Faireisl ztratil jen 0,837 sekundy. V hodinové vytrvalosti naopak triumfovala posádka Lacko-Mikeš, za nimi dojel Kárník se ztrátou 0,836 sekundy, přičemž jeho týmový kolega Faireisl byl jen o 0,196 sekundy za ním.

Jestliže v kategoriích GT3 a GT4 rozhodovaly poslední momenty, tak v GTC si celý víkend podmanila stáj Mičánek Motorsport se svými dvěma Lamborghini SuperTrofeo. Jakub Knoll s Josefem Zárubou dominovali vytrvalostnímu závodu, zatímco Bronislav Formánek vyhrál první sprint a ve druhém se radoval Záruba. V kategorii GTC1 triumfovali Robert Lucák a Bob Bau ve sprintech, ve vytrvalosti dosáhl na triumf opět Lucák.

V GTX si vítězství v obou sprintech odnesl Dennis Waszek, který ve svém Lamborghini SuperTrofeo překonal konkurenci v KTM v podobě Maxe Gripa a Jacka Russela. Ve vytrvalosti se naopak prosadila posádka Maurus Aigner a Reinhard Kofler s KTM.

Finálové dějství letošní sezony v GT Cup Series se pak přesune na maďarský okruh Balaton Park, který bude tou poslední tečkou za závodním rokem 2025.

TCR EASTERN EUROPE

Adam Kout přišel o bodovou výhodu, Martin Kadlečík se vrací do hry

Šampionát TCR Eastern Europe má za sebou předposlední závod sezony 2025, ve které vrcholí souboj o titul mezi Adamem Koutem a Martinem Kadlečíkem. Na Automotodromu Brno tentokrát exceloval Kadlečík z týmu Aditis Racing, jako kdyby si to nejlepší pro diváky nechával vždy až do posledních kol.

Adam Kout z týmu Hyundai Janík Motorsport přijížděl do Brna s dvacetibodovým náskokem. Na předchozím podniku na Slovakia Ringu dovedl svůj Hyundai Elantra ke dvěma prvenstvím a zklamaný Martin Kadlečík se musel spokojit se dvěma druhými místy. Jenže v Brně se karty obrátily, byť to tak zpočátku nevypadalo.

Kout dominoval páteční kvalifikaci a Kadlečík se mu se svým Audi RS3 dokázal přiblížit pouze na 0,6 sekundy. O další čtyři desetiny za ním se držel jeho týmový kolega Bartosz Groszek a vypadalo to, že v tomto pořadí nakonec odstartují do prvního závodu. Jenže v samotném závěru kvalifikace zajel fantastické kolo Koutův týmový kolega Jiří Zbožínek a posunul se na druhé místo. První řadu na startovním roštu tak obsadil tým Hyundai Janík Motorsport, ve druhé řadě stál Aditis Racing. Za nimi se seřadili Žarko Knego, Petr Čížek, Ivars Vallers, Vít Smejkal a Radoslav Obrtal.

Jenže perfektně načatý závodní víkend se začal hroutit ještě před samotným startem. Při cestě na startovní rošt se střetl Obrtal s Koutem, a zatímco slovenský závodník se už dál nerozjel, Kout zaparkoval na pole position s poškozeným autem. Odklízení Obrtalova auta zabralo nějaký čas a start závodu byl posunut, čímž získali Koutovi mechanici čas alespoň na provizorní opravu. Jeho auto však nebylo ve stoprocentní kondici, a přestože v závodě vedl, nedokázal svým pronásledovatelům ujet. Záda mu nějakou dobu kryl týmový kolega Jiří Zbožínek, ale když nakonec podlehl skvěle jedoucímu Kadlečíkovi, rozehrála se finálová bitva o prvenství. V předposledním kole se Kadlečík dostal před Kouta a bylo rozhodnuto.

Nedělní závod nabídl několikanásobnou porci skvělých předjížděcích manévrů a soubojů. Z prvního místa startoval Vít Smejkal s Žarkem Knegem, za nimi Petr Čížek a Bartosz Groszek, následovali Jiří Zbožínek s Adamem Koutem a ve čtvrté řadě Kadlečík s Ivarsem Vallersem.

Reverzní pořadí na startu druhého závodu je v podstatě zárukou skvělé podívané, ale to, co se odehrávalo mezi Čížkem, který předvedl perfektní start, a Groszkem, Kadlečíkem, Koutem a Zbožínkem, to byl prvotřídní zážitek plný vypjatých momentů.

Kout se nakonec probojoval do čela, ale po předchozích soubojích mu brzy začaly odcházet pneumatiky a druhý Kadlečík vycítil příležitost. V předposledním kole zaútočil, ale Kout jeho pokus odrazil. Rozhodující moment přišel v posledním kole v prvním levém a pravém esíčku. Kadlečík se protlačil na první místo a vyhrál druhý závod víkendu a stáhl bodovou ztrátu na osm bodů. Poslední dějství sezony 2025 na Balaton Parku se tak řádně zdramatizovalo. To si nenechte ujít.

CLIO CUP

Bitva o Clio Cup vrcholí: rozhodovaly desetiny a technická kontrola

Souboj na tisíciny sekundy. Tak by se dal charakterizovat předposlední podnik Clio Cupu na Automotodromu Brno, kde pokračovala bitva o titul mezi Tomášem Pekařem a Bartlomiejem Mireckim. Po prvním závodě se však situace pro Mireckého poněkud zkomplikovala.

Mirecki s Pekařem svým soupeřům v kvalifikaci doslova ujeli. V pořadí třetí Julian Smiechowski na ně ztratil více než šest desetin sekundy. A jak dopadl kvalifikační souboj mezi Mireckim a Pekařem? Nejtěsněji jak jen to bylo možné. Mirecki překonal Pekaře o pouhých 0,010 sekundy.

Polský závodník si start do prvního závodu pohlídal. Klíčovou první zatáčkou projel na prvním místě a tuto pozici si pohlídal až do cíle. Celou tu dobu na něj ale výrazně tlačil Smiechowski s Pekařem, který se na startu propadl z druhé na třetí pozici, a přestože na Smiechowského po celý závod dorážel, překonat ho nedokázal. Navíc obdržel čtyřsekundovou penalizaci za traťové limity a nakonec se propadl na čtvrtou pozici za Nikodema Sobczyka. Ovšem poté Mirecki z výsledkové listiny zmizel. Jeho auto neprošlo technickou kontrolou a komisaři ho diskvalifikovali. Vítězem se stal Smiechowski před Sobczykem a zpět mezi první trojku se vrátil Pekař.

Do druhého závodu startoval Mirecki až z poslední řady a divákům předvedl fantastickou stíhací jízdu, během níž se propracoval až na druhé místo těsně za Pekaře. Nakonec je v cíli dělilo jen 0,370 sekundy a na třetí pozici dosáhl Alxander Spetz.

Před posledním závodem na Balaton Parku má Pekař 28bodovou výhodu před Mireckim. Matematická šance tak stále existuje, neboť vítěz bere 25 bodů a závodní víkend Clio Cupu tvoří dva sprinty. Naopak třetí Smiechowski má ještě teoretickou šanci přeskočit v průběžném hodnocení Mireckiho, na kterého ztrácí šestnáct bodů.

O pořadí v Clio Cupu tak ještě není zdaleka rozhodnuto a jak ukázal brněnský závod, stejně jako ty předchozí, tento pohárový šampionát nabízí dramatické momenty od startu až do cíle. Máme se tedy na co těšit.

(Aleš Sirný)

Foto: Petr Frýba

Sdílet