F4 CEZ: Dominující Argentinec a první vítězství Mexičana
Po třech podnicích F4 Central European Zone na rakouské půdě se šampionát přesunul na Autodrom Most, kde se v rámci Racing Journal Speed Festu konal čtvrtý závodní víkend sezóny. První dvě jízdy ovládl Gino Trappa z Argentiny, v závěrečném závodě se premiérové výhry dočkal Javier Herrera z Mexika.
Gino Trappa z týmu Jenzer Motorsport přijížděl do Mostu jako lídr průběžného pořadí a po závěrečném třetím závodě spěchal z okruhu na letiště stále jako vedoucí muž tabulky, tentokrát s ještě vyšším rozdílem na svého pronásledovatele Maxe Karhana, který ztrátu nedokázal stáhnout navzdory třem umístěním na stupních vítězů.

Domácí Max Karhan dojel dvakrát třetí a jednou druhý. Přesto přiznal, že od prvního domácího podniku sezóny 2025 očekával ještě trochu víc. Gino Trappa byl však silným soupeřem, v kvalifikaci si zajistil pole position a ovládl první i druhý závod. Trappu nezastavily ani časté žluté fáze nebo červené vlajky. Svou premiéru na Autodromu Most zvládl na výbornou a nyní má náskok 54 bodů před Karhanem.
V pořadí čtvrtému podniku F4 CEZ opět dominovali jezdci švýcarského týmu Jenzer Motorsport a pouze Simon Schranz z Renauer Motorsport dokázal narušit jejich absolutní převahu na stupních vítězů. Rakušan startoval do třetího závodu ze třetího místa a bronzovou příčku udržel až do cíle, čímž navázal na svůj úspěch z předchozího podniku na Salzburgringu.
Vítězem třetího závodu se poprvé ve F4 CEZ stal Mexičan Javier Herrera a jeho prvenství bylo o to sladší, že se jednalo také o jeho první pódiové umístění. Už třikrát skončil na čtvrté příčce, ale v Mostě už neponechal nic náhodě a z páté pozice na roštu se okamžitě prodral do čela, které si udržel až do cíle.
Čtveřice jezdců z Jenzer Motorsport se tak v průběžném hodnocení drží na první (Trappa), druhém (Karhan), čtvrtém (Cortes) a pátém (Herrera) místě. Nicolas Cortes dojel v Mostě dvakrát druhý a se svým krajanem Herrerou opouštěli Česko se solidním bodovým ziskem, který je přiblížil k průběžně třetímu Davidu Waltherovi z Maffi Racing. Dánského závodníka provázela v Mostě smůla. V prvním závodě měl nehodu s Mathildou Paatz, druhý se mu zadařil v podobě pátého místa, ale ve třetím měl opět nehodu, za kterou dostal časovou penalizaci a spadl na desáté místo.
Nejúspěšnějšími týmy čtvrtého závodního víkendu se tak opět staly Jenzer Motorsport a Renauer Motorsport, který vedle Schranze nasazuje i Hadyho Mimassiho, jenž byl blízko dalšímu pódiovému umístění v letošní sezóně.
Šampionát F4 CEZ se za měsíc přesune na Slovakia Ring. Ačkoliv je bodový rozdíl mezi Trappou a Karhanem 54 bodů, do konce sezóny zbývá ještě šest závodů, takže ještě zdaleka není rozhodnuto.
TCR Eastern Europe: Déšť i červené vlajky a závody plné zvratů
Šampionát TCR Eastern Europe se po dvou podnicích v Rakousku přestěhoval do Česka. Závodní víkend Racing Journal Speed Fest na Autodromu Most nabídl divákům triumfy domácích závodníků Martina Kadlečíka a Adama Kouta, kteří zvítězili navzdory překážkám v podobě proměnlivého počasí nebo červených vlajek.
Autodrom Most byl třetí zastávkou TCR Eastern Europe v roce 2025 a stal se symbolickým poločasem letošní sezóny. Kout s Kadlečíkem vedli průběžné pořadí šampionátu a po výhrách v Mostě si své pořadí ještě upevnili.
Pro Kadlečíka z týmu Aditis Racing byl Racing Journal Speed Fest o něco úspěšnější, konkrétně o šest bodů, které dokázal stáhnout na lídra Kouta a nyní je v průběžném pořadí dělí pouze dva body. A to do konce sezóny zbývají ještě tři podniky, což znamená šest závodů.
Kout z týmu Hyundai Janík Motorsport vykročil do závodního víkendu ze všech nejlépe. Na domácí půdě získal pole position s náskokem bezmála půl sekundy před Kadlečíkem a ve vzduchu visela Koutova dominantní jízda v prvním závodě. Jenže když se krátce před startem spustila dešťová přeháňka, bylo jasné, že nepůjde o tradiční sobotní podívanou, v níž se přeci jen předjíždí o trochu méně než ve druhém závodě.
Navzdory přeháňce nikdo před startem nepřezouval na pneumatiky do deště. Všichni zůstávali na slickách. Koutovi se start z pole position nepovedl a Kadlečík toho maximálně zužitkoval. Převzal vedení před Groszkem a dva černé vozy Audi RS3 LMS se usadily na čele před Ghermandim a Koutem.
Honda Civic v rukou Ghermandiho byla na mokru nejrychlejším strojem na trati. Jenže jeho pokus o předjetí Groszka skončil kolizí a obdobně dopadl i následný Koutův pokus o předjetí Ghermandiho. Incidenty okořeněný první závod samozřejmě nenechali sportovní komisaři bez povšimnutí. Ghermandi se na startovním roštu na Slovakia Ringu propadne o tři pozice, Kout obdržel desetisekundovou penalizaci.
O chaosu na trati neměl Kadlečík ani ponětí. Před sebou měl jen prázdný asfalt a od prvního do posledního kola směřoval k druhé výhře letošní sezóny. Naopak nejvíce ze všech incidentů těžil domácí Petr Čížek, který vodí svou Cupru po mosteckém okruhu s naprostou jistotou, a právě zde se mu pravidelně daří. Incidenty před ním mu otevřely cestu ke skvělému druhému místu a na třetím místě dojel Jiří Zbožínek s Hyundai Elantra.
Ve druhém závodě však Čížek už vydařený výsledek nezopakoval. Stal se obětí incidentu Ghermandiho s Žarkem Knegem v první šikaně. Ital narazil do Chorvatského závodníka a společně zablokovali trať, přičemž za nimi jedoucí Čížek už se jim nestihl vyhnout.
Následovaly červené vlajky a dlouhé čekání. Koutova cesta za triumfem v druhém závodě se tak protáhla, ale nakonec svou jízdu dotáhl do vítězného konce před Kadlečíkem a jejich bodový rozdíl v průběžném hodnocení se smrskl na pouhé dva body. Třetí dojel Groszek a navzdory 37bodové ztrátě má ještě teoretickou šanci na titul. Jak totiž ukázal Racing Journal Speed Fest, závody TCR Eastern Europe jsou v mnoha ohledech nevyzpytatelné a stát se může cokoliv, ať už v sobotu, nebo v neděli.
GT Cup: Atraktivní a dramatické závody „gétéček“
GT Cup byl rovněž součástí podniku Racing Journal Speed Fest na Autodromu Most a jako vždy nabídl atraktivní podívanou na sportovní vozy nejrůznějších značek.
Slovenský závodník Miro Konopka přijel do Mostu se svým věrně známým žlutým prototypem Ligier LMP3 a v rámci kategorie D5 dominoval všem závodům, ve kterých startoval, ať už se jednalo o sprinty nebo sobotní vytrvalost.
Obdobně na tom byl jeho syn Adam, který žlutě zbarvené Lamborghini Huracán vozil k prvenství v kategorii GTX. V prvním sprintu dokonce projel cílem na prvním místě v celkové klasifikaci, v tom druhém mu pomohla časová penalizace Dennise Waszka za zkrácení první šikany. Obdobně dominantní byl mladý Konopka i ve vytrvalostním závodě a z Mostu si tak odvážel maximální možný bodový zisk.
Domácí závod si nenechal ujít Petr Fulín, který přivezl do Mostu své Audi R8 GT3 LMS. Roli favorita potvrdil už kvalifikačními tréninky a ve sprintu neohroženě vévodil kategorii GT3. V endurance přizval do kokpity Allyah Koloc, která hodinovou vytrvalost rozjížděla a ve druhé polovině závodu ji Fulín vystřídal. Ve svém prvním společném závodě si dojeli pro třetí místo za dvojicí vozů BMW. Na druhém místě byl klasifikován Antal Zsigo s BMW M4 GT3 a na další triumf dosáhla posádka Gregor Zsigo-Dennis Waszek.
Tým Mičánek Motorsport tentokrát nasadil Lamborghini SuperTrofeo i do sprintů, kde si pro trofeje za první místo dojel v obou případech Josef Záruba. Ve vytrvalosti se k němu, jako v celé sezoně, připojil Jakub Knoll a v kategorii GTC opět vyhráli, počtvrté za sebou.
Mezi pohárovými vozy Porsche 911 byl nejrychlejší Karel Neffe v prvním sprintu, v tom druhém Dan Skalický, který se po delší přestávce objevil na startu GT Cupu a k úspěšnému víkendu doplnil i nejlepší umístění ve vytrvalosti, v které startoval s Robertem Lucákem jr.
Za měsíc zamíří GT Cup na okruh Slovakia Ring a závěrečný podnik sezony se tradičně odehraje v září v Brně.
Clio Cup: Tvrdé souboje Pekaře s Mireckim pokračovaly i v Mostě
Polský závodník Bartlomiej Mirecki udělal čáru přes rozpočet domácímu Tomáši Pekařovi a na Autodromu Most v rámci víkendu Racing Journal Speed Fest vyhrál oba sprinty Clio Cupu, čímž učinil důležitý krok k závěrečnému souboji o titul šampiona.
Stalo se nepsanou tradicí, že Tomáš Pekař bývá na domácí trati v Mostě těžko porazitelným soupeřem, což už několikrát ukázal v minulosti. Letos byl ale jeho největší soupeř v boji o titul Bartlomiej Mirecki skvěle připraven. Zvítězil v předchozích dvou závodech v Polsku a naladěn na vítěznou vlnu chtěl ve stejném duchu pokračovat i v Česku.
První úspěšný krok učinil v kvalifikaci, kterou vyhrál s náskokem jedné desetiny před Pekařem. Když pak dvacetičlenné startovní pole vyrazilo do prvního závodu, byli to právě Mirecki s Pekařem, kteří výrazně poodjeli ostatním a rozehráli svůj vlastní souboj o vítězství. Na chvíli se k nim připojil i Julian Smiechowski, který taktéž drží naději na titul, ale jejich tempu později přestal stačit.
Jejich souboj v mnohém připomínal úvodní podnik na Red Bull Ringu, kdy se nešlo daleko pro drobné kontakty a mačkání plechů na kapotě. Mirecki je tvrdý závodník, naopak Pekař se do soubojů pouští s rozvahou, ale domácí publikum pro něj bylo dostatečnou motivací, aby bojoval až do posledních metrů závodu.
Mirecki si ovšem první místo uhlídal a zvítězil s náskokem 0,112 sekundy před Pekařem. Další rozdíly už se počítaly na sekundy. V nedělním závodě byl scénář obdobný. Mirecki vyrazil ze zadních pozic, v úvodních kolech prokličkoval mezi soupeři a ujal se vedení. I Pekař chtěl co nejdříve dopředu, ale zkrátil si šikanu a raději se nechal předjet ostatními soupeři, než aby čekal na vyšetřování sportovních komisařů a případnou časovou penalizaci.
Jenže než se Pekař prodral na druhou pozici, Mirecki byl daleko vpředu a už nezbýval čas ztrátu dohnat. Navíc se závod dojel za safety carem, protože mimo trať zůstalo nepojízdné auto. Těch incidentů a tvrdých soubojů bylo po celý víkend mnoho, tak jak to u pohárového závodění cestovních vozů bývá zvykem. Julian Smiechowski si připsal další umístění na stupních vítězů, letos už jich má šest, a právě to ho stále drží na bodový dosah od Pekaře s Mireckim. Ve druhém závodě slavil bronz po skvělém souboji Nico Wuest, který nejen dosáhl na první umístění v TOP5 letošního roku, ale i na stupně vítězů.
Předposlední podnik sezóny Clio Cupu se bude konat na začátku září na Automotodromu Brno, kde můžeme očekávat obdobný dramatický scénář jako o uplynulém víkendu.
text: Aleš Sirný
foto: Petr Frýba









