Převezme Max Karhan vládu nad formulí 4?
Na šampionát F4 Central European Zone čeká po dvouměsíční přestávce série tří podniků, kterou zahájí závodní víkend na Autodromu Most ve dnech 25.–27. července. Čeští diváci budou mít možnost nahlédnout do prostředí juniorské formulové série, která je líhní budoucích profesionálů a pilotů F1.

F4 CEZ vstupuje do druhé poloviny sezóny a souboj o titul začíná vrcholit. Gino Trappa z Argentiny a český závodník Max Karhan se díky sérii vítězství drží na prvních dvou místech průběžného pořadí, v předchozích závodech spolu často bojovali a v garáži je od sebe dělí sotva několik centimetrů – jsou totiž týmovými kolegy z Jenzer Motorsport.
Švýcarská stáj má více než třicetileté zkušenosti napříč juniorskými sériemi. Není proto překvapením, že dominovala předchozím ročníkům F4 CEZ a své postavení drží i letos se stabilní čtveřicí Trappa, Karhan, Nicolas Cortes a Javier Herrera.
Nutno podotknout, že šampionát si nadále drží svou míru nepředvídatelnosti a velkou konkurencí pro Jenzer Motorsport je další švýcarský tým Maffi Racing, zejména s jezdcem Davidem Waltherem, který má na kontě jedno vítězství.
Talentovaných závodníků a závodnic je ve startovním poli celá řada a při sledování závodů se možná díváme na budoucího pilota F1. Kdo ví, cesta z F4 do F1 je pro každého ještě dlouhá a nesmírně komplikovaná. Nejvyšší ambice neskrývá například Andreas Lo Bue, jenž na začátku sezóny oslavil patnácté narozeniny a okamžitě usedl do formule. Jeho mentorem je bývalý pilot F1 Jean Alesi, a když už jsme u těch mentorů, o Tea Borensteina z Maffi Racing se stará další expilot F1 – Tomáš Enge. Teo Borenstein je vedle Maxe Karhana dalším z české čtveřice závodníků ve startovním poli. Dalšími dvěma jsou David Gorčica a František Němec, hájící barvy stáje Janík Motorsport, resp. F4 CEZ Academy pwrd by JMT Engineering.
Série F4 CEZ má za sebou tři odjeté podniky. Dvakrát zavítala na Red Bull Ring a naposledy na Salzburgring. Po rakouských okruzích, kde se dohromady odjelo devět závodů, se šampionát stěhuje do Česka a na Slovensko. Vzhledem k tomu, že každý víkend zahrnuje tři závody, ještě se můžeme dočkat zajímavých jmen na nejvyšší pódiové příčce. Vždyť po prvenství na Red Bull Ringu například sahala výborná Mathilda Paatz, která je jednou ze tří mladých závodnic ve startovním poli a má za sebou i start v F1 Academy při Velké ceně Kanady.
F4 CEZ má letos opravdu nabité startovní pole. Doposud se zde letos ukázalo 23 závodníků, ale jen jeden z nich se může stát šampionem a učinit důležitý krok v kariéře. Bude to Trappa z Argentiny, nebo české želízko Karhan? Nebo se objeví ještě další horký kandidát? Nápovědu dá nadcházející závod v Mostě ve dnech 25. až 27. července.
TCR Eastern Europe nabídne souboj českých favoritů
Sezóna cestovních vozů TCR Eastern Europe vstoupí na okruhu v Mostě do své druhé poloviny letošní sezóny, která se zatím nese v duchu českých barev. Na prvním místě průběžného pořadí se totiž drží Adam Kout a hned za ním Martin Kadlečík.
TCR Eastern Europe má za sebou sérii rakouských víkendů na okruzích Red Bull Ring a Salzburgring, ale teď se šampionát stěhuje do blízkých koutů Česka a Slovenska. Prvním na řadě bude Autodrom Most, kam se cestovní vozy TCR pravidelně vrací už několik let.
Už před začátkem sezóny byl papírovým favoritem Adam Kout z týmu Hyundai Janík Motorsport a tuto roli nadále potvrzuje vedením průběžného pořadí. Nicméně velmi blízko mu je Martin Kadlečík, který si z Rakouska odvezl sérii umístění na stupních vítězů včetně prvenství a Kouta dostihl na rozdíl pěti bodů. Zároveň si Kadlečík musí hlídat záda před týmovým kolegou z Aditis Racing, Polákem Bartoszem Groszek, který ztrácí dalších šest bodů.
Domácí hvězdy Adam Kout s Hyundai Elantra N TCR a Martin Kadlečík s Audi RS3 LMS TCR tak společně s Groszkem utíkají v průběžném hodnocení svým pronásledovatelům. To ovšem neznamená, že by vítězné scénáře psala pouze tato trojice. Právě naopak Giacomo Ghermandi konečně stanul na nejvyšší pódiový stupínek na Red Bull Ringu a soupeři s ním musí počítat. Ital figuruje se svou Hondou Civic FL5 TCR vždy v popředí a na trati ukazuje svůj jižanský temperament, kterým stupňuje napětí v závodech.
Průběžně čtvrtého Ghermandiho z MM Motorsport, Ivarse Vallerse z LV Racing, Žarka Knega z týmu Auto Klub Dubrovnik a sedmého Jiřího Zbožínka z Hyundai Janík Motorsport dělí pouhých 11 bodů, což je vzhledem k počtu zbývajících závodů naprosté minimum. Jakékoliv zaváhání jezdců na špici je pro tuto skupinku příležitostí, kterou si rozhodně nechtějí nechat ujít.
Další příležitostí, tentokrát pravidelnou, jsou pak nedělní závody, kdy se obrací pořadí na startu. Tyto závody přinášejí nejen zajímavé výsledky, ale především spektakulární podívanou.
V průběžném pořadí osmý Petr Čížek z týmu Expres Auto Racing ztrácí na Zbožínka čtrnáct bodů, což nereflektuje jeho rychlost, ale spíše smůlu v předchozím podniku. Čížek každoročně exceluje na domácím autodromu Most, takže očekávání má pro nadcházející závody vysoká. Čížek k sobě bude mít i týmového kolegu Víta Smejkala, jenž se po delší přestávce vrací za volant, plně motivovaný uspět na domácí trati. Do zbytku sezóny se máme na co těšit.
V Mostě se zároveň představí slovenská dvojice Radoslav Obrtal a Peter Szilagyi. Oba se během závodního víkendu prostřídají za volantem vozu Cupra Leon Competitión TCR.
Pestrá startovní listina v GT Cupu slibuje prvotřídní zážitek
Šampionát GT Cup Series odstartoval novou kapitolu na středoevropské scéně sportovních vozů a po třech podnicích míří na Autodrom Most, kde se diváci mohou těšit na souboje napříč několika kategoriemi od vozů GT3 až po různé speciály.
Sezóna GT Cup Series je v plném proudu a ve dnech 25.–27. července opět zavítá na severočeský okruh Most. Na programu budou tradiční 25minutové sprinty i hodinová vytrvalost.
V kategorii GT3 má ve sprintu i vytrvalosti navrch značka BMW. Ve sprintu se na čele drží Antal Zsigo, který má za sebou i nedávný start v GT Open na Hungaroringu. Naopak ve vytrvalosti patří první místo Gregoru Zsigovi. V Mostu jim však přibude silná konkurence, zejména v podobě stříbrného Audi R8 GT3 LMS, do kterého usedne domácí Petr Fulín.
Kategorie GT4 má od začátku roku našlápnuto na velmi vyrovnanou sezónu. Buggyra ZM Racing spustila svůj program Face Off, v němž nasazuje dva mercedesy pro dvojice Filip Nedoma–Adam Koloc a Miroslav Mikeš–Alyyah Koloc. Interní soupeření mezi dvěma posádkami se samozřejmě promítá i na trati, kde jim zároveň konkuruje Aston Martin GT4 v zelené barvě British Racing Green. Nový vůz týmu Janík Motorsport je ozdobou startovního pole GT4, v němž figurují například i Lotus Emira a další mercedesy týmu Lema Racing.
Pohárovým kategoriím GTC a GTC1 naopak dominují vozy značek Lamborghini a Porsche. V GTC vyrazila vstříc obhajobě titulu v endurance posádka Jakub Knoll–Josef Záruba, a zatím se jim více než daří, neboť každý svůj start proměnili v prvenství. Obdobně si ve sprintech v GTC1 počíná i Rakušan Bob Bau, který zatím nenašel přemožitele.
Skvělé závodění nabízí bohatě obsazená kategorie GTX, kde se na startovním roštu scházejí vozy nejrůznějších značek. Situace na čele tabulky je po dvou podnicích ve sprintu velmi vyrovnaná. Vede Dennis Waszek s Lamborghini SuperTrofeo, ale na záda mu dýchá Max Grip s KTM X-BOW GT2, jenž sice letos ještě nedosáhl na prvenství, ale pravidelně dojíždí na stupních vítězů. V kategorii GTX můžeme vedle značek Lamborghini a KTM spatřit i Lotus Exige a nově od Lausitzringu i Ferrari 488, které si pořídil Antonín Herbeck a po letech s Pagani Zonda tak vyměnil techniku.
Na startovní listině letního závodního víkendu v Mostě figuruje 24 přihlášených vozů ve sprintu a vytrvalosti. Bohatě obsazené pole tak slibuje atraktivní diváckou podívanou, která naplní očekávání každého motoristického fanouška.
Souboj Česko vs. Polsko v Clio Cupu bude pokračovat na Autodromu Most
Clio Cup vstupuje závodem na Autodromu Most do své druhé poloviny letošní sezóny. V dosavadních šesti odjetých závodech jsme viděli pouze dva vítěze, ale o to více se situace na čele průběžného pořadí začíná dramatizovat. Začíná další souboj Česko vs. Polsko.
Clio Cup má pověst vyrovnaného šampionátu, obzvlášť když letos na startovní listině figuruje více než dvacítka vozů. Jenže s nejzkušenějším a nejrychlejším Tomášem Pekařem na roštu je vždy otázkou, jestli český závodník hned po startu neodjede svým pronásledovatelům a nedosáhne na další vítězství v řadě. Dříve tomu tak bývalo, ale letos je situace jiná. Pohled na průběžné hodnocení jezdců je příslibem napínavě se odvíjející bitvu o titul.
Tomáš Pekař vede průběžné hodnocení s náskokem 20 bodů před Bartłomiejem Mireckim a Julianem Smiechowskim, kteří mají shodný počet 102 bodů. Pekař s Mireckim si pořádně pomačkali plechy na Red Bull Ringu a oba pozvedli pohár pro vítěze. Na Slovakia Ringu, kde se odehrával druhý podnik sezóny, dominoval Pekař a na nejvyšší stupínek nikoho nepustil.
Poté se Clio Cup přesunul do Poznaně, a tam se naopak musel sklánět Pekař. Domácí piloti naprosto excelovali. Mirecki, Smiechowski a Oskar Marszałkowski obsadili první tři místa na startu a vlastně už od prvních tréninků bylo vidět, že znají každý centimetr dráhy a celý profil by projeli i poslepu. Mirecki vyhrál dominantním způsobem oba závody.
Nadcházející závod se bude konat na Autodromu Most. Tam má naopak obrovskou rychlostní výhodu domácí Pekař. Právě zde má naježděno nejvíce kilometrů ze všech okruhů v Evropě. Tak jako polští závodníci znali Poznan do posledního detailu, Pekař má takhle v malíčku „svůj“ Most. Pomyslní bookmakeři budou sázet na Pekaře, ale čáru přes rozpočet jim může udělat ošemetná první šikana, ve které občas nedobrovolně skončí i ti největší favorité.
Pekař, Mirecki, Smiechowski nebo Marszałkowski rozhodně nejsou jedinými favority ve startovní listině Clio Cupu. V průběžném pořadí čtvrtý Nikodem Sobczyk už přebíral poháry na pódiu, Alxander Spetz z dalekého Švédska se do první trojky protlačil na Slovakia Ringu a na své první pódium stále čeká velmi rychlý Marszałkowski. Do konce sezóny zbývají ještě tři podniky v Mostě, Brně a na Balaton Parku, to znamená šest sprintů a pořádná porce bodů. Souboj o nového šampiona Clio Cupu je stále otevřený.
(Aleš Sirný)
Foto: Petr Frýba







