PROJEKT JEDU S DOBOU PRO ŘIDIČE SENIORY OPĚT JEDE!

Po dlouhé a pandemií vynucené přestávce jsou připraveny nové náhradní termíny kurzů v rámci projektu Jedu s dobou, které se nemohly konat vloni. Pro řidiče nad 65 let je opět připraven program, ve kterém si vyzkouší jízdu se svým vozidlem v centru bezpečné jízdy a instruktoři jsou připraveni se jim maximálně odborně věnovat. Stejně jako v loňském roce probíhají kurzy v osmi centrech bezpečné jízdy po celé České republice. Jako patron projektu se osvědčil „Monsieur Dakar“ Karel Loprais. Ten navíc dostal posilu, do akce jde po absolvování kurzu s nadšením a s elánem sobě vlastním také herec Pavel Nový. Díky finanční podpoře z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů jsou pro účastníky kurzy zdarma.

Padesátka kurzů startuje právě dnes na polygonu v Hradci Králové. Další data a přihlašovací formulář najdou zájemci na https://www.jedusdobou.cz/terminy-a-rezervace/.

Šestihodinový program zahrnuje teoretickou část, ve které instruktoři seznamují řidiče s novinkami v legislativě a zásadami bezpečné jízdy. Praktická část na polygonu umožňuje vyzkoušet si zvládnutí krizových momentů a poznat chování vozidla v mezní situaci. Mimo jiné jde o správné zvládnutí smyku, správnou techniku vyhýbacího manévru či krizové brzdění v různých rychlostech a na různých površích. Kurz obsahuje také praktické ukázky první pomoci, do kterých se za vedení zdravotnických instruktorů zapojují všichni frekventanti. Jak vyplývá z dotazníků vyplňovaných na konci kurzu, absolutně všichni účastníci by takové školení doporučili dalšímu řidiči.

„Na Autoklub pak senioři často přichází po kurzu osobně poděkovat. I naše zkušenosti z kurzů jsou skvělé.   Frekventanti jsou hodně zvídaví a pozorní, dělají si poctivě zápisky. Všichni chtějí dobré zásady bezpečné jízdy aplikovat v praxi. Je mi opravdu sympatické, jak celkově ke všemu přistupují s pokorou ve smyslu, že žádný učený z nebe nespadl a je zapotřebí se vzdělávat celý život. Vlastně to i vypovídá o tom, jací jsou senioři řidiči. Snaží se za léta vybudovanými zkušenostmi jezdit opatrně a určitě se nikam bezhlavě nehrnou. Ale bohužel pokud se již něco stane, tak jsou nadprůměrně zranitelní. Co mladý člověk může přejít lehkým, u staršího může skončit závažnějším typem zranění. Stejně tak pohotovost a reakční doba se s věkem může zhoršovat,“ uvedl Jan Šťovíček, prezident Autoklubu ČR a předseda Asociace center pro zdokonalovací výcvik řidičů AČR.

Patronem projektu Jedu s dobou je legendární závodník Karel Loprais, šestinásobný vítěz Rallye Dakar v kategorii kamionů, který byl zvolen českým motoristickým sportovcem století. A do projektu je také zapojen herec Pavel Nový, který byl protagonistou edukativních videí zaměřených na techniku motorových vozidel.

„Je to opravdu skvělé, můžete si otestovat, jak váš vůz zvládat v krizových situacích nebo si uvědomit, jak fungují nejrůznější elektronické pomocníci v autě. Je to užitečné, protože pak člověk není překvapený na silnici,“ konstatoval po vlastní zkušenosti na polygonu u Příbrami Pavel Nový.

 „Za svoji závodní kariéru jsem za volantem prožil spoustu horkých momentů, ze kterých jsem si vždycky snažil vzít ponaučení. Projekt Jedu s dobou podporuji, vyzkoušet si reakce vozidla na polygonu je jeden z nejlepších tréninků pro bezpečnou jízdu v silničním provozu, neznám lepší recept,“ doplnil Karel Loprais.

„Když slyším, že mám možnost si vyzkoušet třeba jízdu na vodě, smyky a mnoho dalšího, nebudu váhat ani chvíli, jdu si najít rezervaci. Už proto, že jsem si koupil nový vůz, čtyřkolku, a otestovat ji v běžném provozu mohu jen částečně. Až přijde zima, chci být připraven,“ vypráví s nadšením osmašedesátiletý ekonom Miloš Šťastný ze Zlína s tím, že už láká i své aktivní kamarády raně seniorského věku. „Nejspíš pojedu do Ostravy nebo do Třince, ale ještě to s ženou zvážíme. Proč si nezajet na výlet klidně třeba do Mostu, Jihlavy, Příbrami, Sosnové, Hradce Králové nebo Vysokého Mýta. Tam všude ta možnost je. Spojím to s aktivní dovolenou,“ těší se.

A kdyby si snad někdo ze seniorů myslel, že mu na zdokonalovacích testech někdo půjde „po papírech“ třeba z věkových důvodů, tak to ani náhodou.

„To skutečně ne, naší zásadou je individuální, lidský přístup, diskuze, rada, jak se za volantem chovat čím dál lépe, na věk se prostě nehledí. Naopak, ceníme si zkušeností, naši klienti se mohou navzájem obohacovat jejich výměnou,“ uzavírá Libor Budina, koordinátor projektu.

 

Nejčastější motivace, důvody, proč senioři na kurzy chodí?

  1. a) Pořídili si nový vůz a chtějí ho poznat;
  2. b) chtějí vyzkoušet sami sebe, zkrátka jestli na řízení ještě mají;
  3. c) jde jim o získání sebejistoty při řízení, aktivizaci zkušeností (například po delší přestávce);
  4. d) zvídavost a zájem se účastnit, aby se něco přiučili.

O projektu Jedu s dobou

Bezplatný vzdělávací program Jedu s dobou realizuje Asociace center pro zdokonalovací výcvik řidičů Autoklubu ČR. Finanční podporu projekt získal z Fondu zábrany škod. Termíny a přihlášky na kurzy najdete na http://www.jedusdobou.cz/terminy-a-rezervace/

  • Zdarma pro řidiče nad 65 let
  • Dostupný na osmi polygonech v ČR (Ostrava, Třinec, Vysoké Mýto, Jihlava, Hradec Králové, Sosnová u České Lípy, Příbram, Most)
  • Absolventi mohou kurzem projít následující rok znovu
  • Poznání chování a limitů svého automobilu v praxi
  • Získání větší jistoty při řízení
  • Odhalení svých slabých a silných stránek
  • Doplnění znalostí z novinek v dopravních předpisech

Teoretická část (doba trvání 2 hodiny)

  • Novinky v dopravních předpisech a jiné zajímavosti
  • Předcházení a řešení krizových situací
  • Fyzikální zákonitosti pohybu automobilu
  • Technický stav vozidla, pneumatiky
  • Činnost a význam elektronických systémů automobilu
  • Nové trendy v oblasti výbavy vozů
  • Řešení modelových situací formou diskuze

Praktická část (doba trvání 3 hodiny)

  • Správná technika zvládnutí nedotáčivého nebo přetáčivého smyku
  • Správná technika vyhýbacího manévru
  • Krizové brzdění v různých rychlostech a na rozdílných površích (mokro, kluzko, sucho)
  • Jízda zatáčkou
  • Zdravověda s praktickou ukázkou

O Fondu zábrany škod

Fond zábrany škod je zřízen zákonem č. 168/1999 Sb., a věcně ho spravuje Česká kancelář pojistitelů, profesní organizace pojišťoven, které jsou oprávněny na území České republiky provozovat pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla (povinné ručení). Tyto pojišťovny do Fondu zábrany škod odvádí ročně 3 % z přijatého pojistného z pojištění odpovědnosti z provozu vozidla.

Prostředky z Fondu jsou rozdělovány mezi základní složky Integrovaného záchranného systému (IZS), tedy hasiče, policisty a záchranáře, ostatní složky IZS a subjekty realizující projekty vedoucí ke zvýšení bezpečnosti na silnicích a programy prevence v oblasti škod z provozu vozidel. Více informací: www.fondzabranyskod.cz.

Sdílet