Beseda o Dakaru proběhla v klubovém domě

V úterý 18. února 2020 proběhla v klubovém domě Autoklubu České republiky očekávaná Beseda o Dakaru. Velký zájem o besedu na sociálních sítích i potvrzení řečníci dávali předpoklady pro kvalitní podívanou. Besedu slavnostně zahájil prezident Autoklubu České republiky Jan Šťovíček, který následně předal slovo oblíbenému motoristickému novináři a moderátorovi Honzovi Červenkovi. Besedy se zúčastnila čtveřice jezdců ve složení Aleš Loprais, Martin Michek, Martin Prokop a Tomáš Kubiena. Ambasadory Autoklubu České republiky tak doplnil smolař závodu z týmu Orion – Moto Racing Group.

A právě Tomáš Kubiena se zmínil, že o absolvování Dakaru snil od dětství. Inspiroval ho hlavně Karel Loprais, později se spojil s Josefem Macháčkem, který je v posledních letech tradičním účastníkem tohoto pouštního dobrodružství. Po dlouhých přípravách poprvé odstartoval v roce 2017, bohužel doposud se mu ani jeden ze čtyř ročníků nepodařilo dokončit, byť letošní slibný výsledek v první etapě upoutal pozornost veřejnosti. Tomáš zmínil, že výhodou kategorie čtyřkolek je absence továrních týmů. V letošním roce ho bohužel zradil motor ve třetí etapě, výsledkem dlouhodobé smůly je tak mimo jiné ukončení angažmá v týmu Orion – Moto Racing Group a hledání nové cesty pro další ročníky.

Jeho týmovým kolegou tak již nebude Martin Michek. Ten na začátku besedy vzpomněl na své kvalifikační závody, kde sice měl potíže, ale podařilo se mu dokončit a výsledkem byla možnost startu na letošním Dakaru. Nemohl opomenout také nepříjemnou událost, která postihla jeho premiérový start. „Paulo Gonçalves byl jedním z nás, startoval do osudné etapy pár míst přede mnou, když jsem k tomu místu přijel, pár motorek už tam stálo, že se jedná o nehodu se smrtelným zraněním, to jsem se dozvěděl až v bivaku,“ vzpomněl na svého tragicky zesnulého soupeře Martin.

Michkův jmenovec Martin Prokop prožil smolný Dakar. Při besedě se vrátil ke svému působení v mistrovství světa v rally, kde dosáhl vynikajících výsledků, přesto přiznal, že závodů v kolotoči WRC již byl plný. Po příležitosti otestovat Toyotu pro dálkové soutěže ho nadchla možnost nového dobrodružství a dnes ví, že z WRC odešel ve správný čas. Od roku 2017 platí v tomto seriálu nové předpisy, které ještě více prohlubují rozdíly mezi soukromými a továrními týmy. Na Dakaru má soukromník dle Martina větší šanci na dobrý výsledek a hlavně v loňském ročníku cítil obrovskou možnost tovární týmy porazit. Nakonec z toho bylo perfektní 5. místo, což je opravdu hodnotný výsledek.

Nejúspěšnějším účastníkem besedy byl Aleš Loprais, který v kategorii kamionů uzavřel TOP 5 a hned na začátku besedy překvapil posluchače zajímavou informací! Na příští ročník Dakaru jeho tým již připravuje druhý vůz pro dalšího českého jezdce. Cílem je přiblížit se továrním týmům, které stabilně startují ve větších počtech, v čemž Aleš vidí nevýhodu této kategorie a líbil by se mu limit v počtu nasazených posádek továrním týmem pro danou kategorii. V týmu mají v plánu jet na rychlejšího, což je výzva pro oba jezdce a bude důležité tento styl zvládnout psychicky. Do letošního ročníku nastupovali v novém složení a hlavně se zcela novým kamionem. Aleš zmínil, že jeho dvanáctičlenný tým pracoval hlavně na rozložení vah, materiálech a hlavně nové automatické převodovce. Tovární Kamazy jsou dle Aleše zatím hodně vzdálené a nezbývá než věřit, že se českému soukromému jezdci podaří zkrátit tuto vzdálenost na minimum a potrápí ruské soupeře tak, jako se to v před lety dařilo jeho strýci, legendárnímu Karlu Lopraisovi.

Sdílet