Veterány jely O pohár města Soběslav

V sobotu 14. září 2019 se konala předposlední soutěž letošního Mistrovství ČR – Poháru historických vozidel Asociace veteran car klubů Autoklubu ČR. Veteran Car Club Soběslav v AČR pořádal osmý ročník soutěže O pohár města Soběslav.

Na start se sjelo přes 130 historických vozidel. Po ranní přejímce následoval nájezd vozidel na centrální náměstí Republiky, kde mohli veterány obdivovat četní návštěvníci. A že jich letos bylo. „Na hradě, kousek od náměstí, město organizuje dožínkové slavnosti, celá Soběslav je na nohou,“ pochvaloval si Miloslav Kaňka, předseda Veteran Car Club Soběslav v AČR. Pořadatelé vedle výstavy historických vozidel zabezpečili také vystoupení swingové kapely Brass Band z Rakovníka, jejíž tóny přilákaly na náměstí například i představitele partnerského města Soběslavi, slovenského Sabinova. Zájemci navíc mohli shlédnout náměstí z bezmála sedmdesátimetrové Soběslavské věže, na kterou byl mimořádně vstup zdarma.

Kolem poledne nastal průběžný start do soutěže. Na trase čekalo účastníky šest stanovišť se soutěžními úkoly – test z pravidel silničního provozu, znalost značek výrobců, výměna kola automobilu na rychlost, hod frisbee na cíl, přejezd dřevěné desky na přesnost a vědomostní test týkající se náměstí Republiky v Soběslavi. „Konec orientační jízdy byl na zámku v Pacově, kde byla pro všechny účastníky zajištěna prohlídka expozice historie motoristického sportu. Poté účastníci odjížděli zpět do Soběslavi. V kempu Plovárna se podávala večeře a poté se zde konalo vyhlášení výsledků soutěže,“ shrnul program Jan Pehe, ředitel soutěže.

Na soutěž přijeli například manželé Ježkovi, kteří jsou přímo ze Soběslavi, vozem Škoda 100, jako nový si ho koupili v roce 1972 (!). „Máme najeto necelých 200 tisíc kilometrů, vůz kromě údržby zatím nic vážného nepotřeboval, ani se ještě nedělala generálka motoru, jenom jsem měnil hlavu válců,“ pochlubil se pan Ježek.

Kateřina Vaňková dojela se spolujezdkyní z Jihlavy také se Škodou 100 s namalovanými kvítky kopretin, vůz jim dal dohromady kamarád. „Auto je z roku 1974, čtvrtstoletí stálo ve stodole. Stačilo jen nalít benzín, vyměnit palivové čerpadlo a zteřelé hadičky,“ popsala Kateřina.

Zato pan Blažek, který přijel Fiatem 500, si s renovací opravdu vyhrál. „Tento nenáročný vůz jsem si vybral jako veteránista začátečník. Pochází z Itálie, rok výroby je 1970, a byl v opravdu špatném stavu,“ uvedl pan Blažek při lepení startovního čísla na okénko vozu, který dnes vypadá, jako by znovu sjel z tovární linky.

Jiný způsob uchování historie zvolil Martin Procházka, jeho Škoda 1201 neskrývá zkorodované chromové části, rez karosérie je ošetřena pouze základovou barvou. „Tohle auto stálo osm let v jedné z ulic Žižkova, dneska je v podstatě udržováno v nálezovém stavu. Je raritní tím, že od většiny dalších tohoto typu nebylo vyrobeno v Mladé Boleslavi, ale v pobočném závodě Kvasiny,“ představil Martin.

Mezi návštěvníky výstavy veteránů se objevil také Ladislav Haluška, zástupce primátora slovenského Sabinova, partnerského města Soběslavi, který přijel na dožínkové slavnosti. S úsměvem si vyzkoušel, jaké to je sedět za volantem malinkého Velorexu.

Pořadatelé děkují za podporu všem partnerům soutěže. Kategorie M1 byla pod záštitou obce Klenovice, M2 pod VCC Soběslav, M3 poskytla záštitu společnost Pneu Kazda s. r. o. Klenovice, automobilová kategorie A1 byla pod záštitou Asociace veteran car clubů AČR, A2 společnosti Toplac a A3 společnosti Addinol Central Europe. Záštitu nad celkovým pořadím poskytlo město Soběslav.

Výsledky soutěže najdete zde

Sdílet