Už jen tři týdny zbývají do návratu závodu mistrovství světa silničních motocyklů do České republiky a organizátoři ladí poslední detaily. MotoGP se pojede na Masarykově okruhu v Brně po pěti letech od 18. do 20. července a těší se na něj i jediný český zástupce v seriálu Filip Salač, který by se rád probojoval před domácím publikem na stupně vítězů. „Přeju si plné tribuny. Čeští fanoušci jsou ti nejlepší. Brněnské publikum je skvělé. Cítím formu, kterou jsem v kariéře ještě neměl,“ říká.
Okruh má nový povrch, který nyní patří mezi nejrychlejší na světě, soukromá investice nového majitele Automotodromu činila 180 milionů korun a kromě asfaltu šla také do oprav části zázemí. „Jsme připraveni. Věřím, že fanoušků přijde co nejvíc a vytvoří kulisu, jakou umí jen v Brně. Chceme ukázat, že Česko je pořadatelská velmoc a návrat MotoGP bude pro návštěvníky, televizní diváky i jezdce událostí roku,“ řekl prezident pořádajícího Autoklubu České republiky Jan Šťovíček.
Zleva Jan Šťovíček a Ondřej Šebek
Celkový rozpočet akce, jehož součástí není zmíněná rekonstrukce, je 320 milionů korun. Díky kombinaci veřejných a soukromých investic se podařilo zajistit stabilní a vyrovnané financování. Stát přispěl částkou 100 milionů korun, Brno a Jihomoravský kraj odsouhlasili dotaci každý 35 milionů korun. Nejvyšší výdaje jsou mandatorní (promotérský poplatek, zalistovací poplatek, DPH a další poplatky), které činí 220 milionů korun. Organizátoři očekávají příjem ze vstupného ve výši 125 milionů. „Vícezdrojové financování tak velkých akcí s využitím veřejných prostředků je standardem po celém světě. Pro stát jsou peníze investované do této události návratné mnohonásobně. Kromě ekonomického dopadu to s sebou přináší i příležitost pro české fanoušky vidět tak populární sport přímo v Brně a díky mediálním dosahu této akce bude o České republice a Brnu slyšet po celém světě. Věříme, že kumulovaný zisk pro region, podnikatele a stát z ubytování a spotřeby návštěvníků, stejně jako z daní, bude v řádech vyšších desítek až stovek milionů korun,“ odhadoval předseda Národní sportovní agentury Ondřej Šebek. Autoklub připravuje ve spolupráci s Vysokou školou ekonomickou v Praze studii, která po závodu vyhodnotí ekonomické dopady. „Výzkum bude probíhat na základě detailního terénního šetření na místě při závodu, spolupracovat budeme s městem, i krajem. Chceme mít v ruce aktuální data. Po akci je zveřejníme,“ upřesnil prezident Autoklubu Jan Šťovíček.
Návrat MotoGP je pro Českou republiku jedinečnou příležitostí ke zviditelnění. „Události formátu MotoGP mají pro propagaci Česka obrovský význam – nejen v kontextu celostátní prezentace, ale i z pohledu regionálního turismu. Tři dny bude naše země, Brno a celý Jihomoravský kraj součástí globálního vysílání, které sleduje téměř 400 milionů diváků, online obsah dosahuje až k 50 milionům lidí a přímo na místě očekáváme až 200 tisíc návštěvníků. To je mediální prostor, jaký si za běžných okolností nemůžeme koupit. Taková prezentace pomůže následně zvýšit zájem o tuzemsko i počet turistů, kteří se ho rozhodnou poznat. Zásadní je i přímý přínos pro místní ekonomiku – aktuálně je podle našich dat během MotoGP v Brně obsazeno až 88 % hromadných ubytovacích kapacit, což je o desítky procent více než během běžných letních víkendů,“ říká František Reismüller, ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism.
Ondřej Šebek a Karel Hubáček
Modernizovaný okruh je připraven na nápor fanoušků Na novém povrchu už se proháněl několikrát český reprezentant Filip Salač, testují jej i další závodníci. „Zpětná vazba od samotných závodníků je pro nás klíčová. Máme za sebou měsíce intenzivní práce, a právě proto si pozitivních reakcí na nový povrch tolik ceníme. Naší absolutní prioritou bylo provést výměnu asfaltu v co nejvyšší kvalitě – a podle dosavadních ohlasů se to podařilo. Investovali jsme také do oprav zázemí a jsme připraveni na návrat fanoušků v co nejvyšším počtu. Vše nasvědčuje tomu, že se lidé na Grand Prix opravdu těší a my si jejich zájmu velmi vážíme,“ říká Karel Hubáček, předseda představenstva společnosti Automotodrom Brno.
Filip Salač by se rád počtvrté v kariéře dostal před domácím publikem na stupně vítězů. „Přeju si plné tribuny, protože čeští fanoušci jsou ti nejlepší. Brněnské publikum je skvělé. Cítím formu, kterou jsem v kariéře ještě neměl,“ prohlásil český reprezentant. „Ostatní jezdci se mě hodně ptají na asfalt. Vědí, že je nový a zajímá je, jaké mám zkušenosti, protože jsem tam už několikrát trénoval. Absolutně se to nedá srovnat s předchozím okruhem, na tom novém není ani jeden hrbolek a přilnavost je neskutečná,“ dodává.
V doprovodném závodu Northern Talent Cup se v Brně představí také Roman Durdis a Adam Vyskočil a na divokou kartu Viktor Čech.
Očekává se, že Grand Prix České republiky navštíví v součtu až 200 000 fanoušků. V úzké spolupráci se složkami Integrovaného záchranného systému je okruh plně připraven. Zájem o vstupenky je enormní, jejich zvýhodněný předprodej končí 30. června. Poté pokračuje za vyšší ceny. Místa k sezení jsou již téměř vyprodána.