Libor Milota a Filip Salaquarda na úvodním podniku International GT Open

Portugalský okruh Algarve nedaleko města Portimao se stal hostitelem prvního závodního víkendu šampionátu International GT Open. Celkem 35 závodních posádek soutěžilo ve třech kategoriích – PRO, PROAM a AM. Český tým I.S.R. Racing s Liborem Milotou a Filipem Salaquardou startuje v kategorii PROAM, kde vždy jeden z jezdců spadá do třídy bronz a druhý do třídy silver / gold. Tato kategorie měla zde v Portugalsku nejsilnější zastoupení, a to v podobě 20ti závodních vozů GT3. Pro českou posádku to byl první společný závod a pro Libora Milotu dokonce první závod ve voze Audi R8 GT3. Přestože absolvovali několik společných testů a zimní přípravu rozhodně nepodcenili, takto nabité startovní pole je jistě pro oba velkou výzvou.

Úvodní podnik začal již ve čtvrtek, kdy byl jezdcům umožněn jeden tréninkový den navíc. V pátek navazovaly oficiální tréninky a v odpoledních hodinách patřila trať pouze bronzovým jezdcům. Oba dny přinesly pár komplikací, se kterými se celý tým i oba jezdci museli vypořádat. Ať už to bylo řešení technických problémů na voze nebo dubnové proměnlivé počasí. I když se nepodařilo absolvovat všechny tréninkové úseky, Filip s Liborem vytěžili z dané situace maximum. V sobotu a v neděli na nás budou čekat vždy dva závody. Výjimkou je pouze belgické Spa, kde je model závodů jiný. Jezdec, který absolvuje první kvalifikaci, nastoupí také první do závodu a přibližně v polovině se během pit stopu jezdci vymění. Následující den absolvuje kvalifikaci i začátek závodu jezdec druhý.

Za tým I.S.R. Racing nastoupil jako první Filip Salaquarda, který má na okruhu o něco více zkušeností. Sobotní ranní kvalifikace se odehrála v mírném dešti a celkem brzy se objevily červené vlajky. Naše česká posádka obsadila 7. místo v kategorii PROAM.

V odpoledním závodě trvajícím 70 minut se Salaquarda držel více méně na stejné pozici jako v kvalifikaci. Následoval pit stop, který si tým společně s jezdci nešťastně zkrátil o 4 sekundy a čekala je penalizace. Druhá polovina závodu patřila Liboru Milotovi. Ten pomalu získával jistotu s novým vozem a do cíle dorazil na 10. místě ve své kategorii. Na předních místech se po celou dobu závodu pohybovala polská posádka Jedliński / Basz závodící se stejným vozem Audi R8 GT3. Právě s Marcinem Jedlińskim Libor závodil na evropské půdě a i on je jako naši oba jezdci jedním z šampionů Eset Cupu.

V neděli se pořadí otočilo a do druhé kvalifikace nastoupil Libor Milota. Ta se již odehrála na suchu a on tak zajistil 9. místo v kategorii PROAM. V druhém 60ti minutovém závodě startoval s dobrým pocitem, ale hned na začátku se ukázalo, jak ostrý šampionát umí být. Jeden z jezdců „ulil“ start a ve vzniklé situaci zvolil Milota spíše opatrnost než ostré lokty. Přesto se zorientoval velmi dobře a v závodě pokračoval dopředu. Bohužel během pit stopu je čekal stejný problém jako předešlý den. Za nepatrné zkrácení povinné doby strávené v boxu je čekal opět menší trest. Poté se na trati objevil safety car a i po něm znovu následovaly žluté vlajky. Situace již neumožnila výraznou změnu pořadí, a tak si ze druhého závodu odnášejí 11. místo ve své kategorii.

První závodní víkend však přinesl mnoho pozitivního. Oba jezdci spolu perfektně fungují, a to platí pro celý tým. V letošním ročníku se setkáváme s opravdu vyrovnaným startovním polem, kde jsou mezi posádkami velmi malé rozdíly. Není výjimkou, že jezdci, kteří v prvním závodě bojují o první absolutní pozici, se následující den ocitnou na posledních příčkách tabulky. Závody tak rozhodují i sebemenší chyby a zaváhání nebo naopak ostřejší či méně šetrnější chování vůči ostatním vozům. Libora s Filipem čekají během sezóny okruhy, kde mají více zkušeností. Věřme, že vůz s číslem 75 si brzy dojede pro pódiové umístění.

(Zuzana Milotová)

Sdílet