1000 mil československých ve finiši

Letošní start soutěže historických automobilů 1000 mil československých ve čtvrtek 12. srpna 2021 před Autoklubem ČR doprovázela skvělá divácká atmosféra. Již den předtím odpoledne proběhly v Opletalově ulici technické přejímky a motoristická adresa č. 1 v České republice se proměnila v závodní depo. Na akci se podílelo Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. Komenského. Budova Pedagogické knihovny J. A. Komenského se nachází přímo vedle budovy Autoklubu ČR. Právě zde se konal doprovodný vzdělávací program pro děti na téma „Buď jako Eliška!“ věnovaný osobnosti Elišky Junkové na podporu dopravní výuky. V prostorách startovní rampy pak proběhla módní přehlídka dobového oblečení ze soukromé sbírky Vlaďky Dobiášové. Slavnostní start 1000 mil československých se konal za finanční podpory Městské části Praha 1.

Ve středu 11. srpna ve večerních hodinách pozdravili na rozpravě účastníky soutěže ministři dopravy České republiky a Slovenské republiky Karel Havlíček a Andrej Doležal. Ve čtvrtek ráno pak společně symbolicky odjeli v jednom z historických vozidel ze startovní rampy.

Soutěžní posádky vyrazily po trati co nejvíce kopírující původní itinerář závodu v třicátých letech minulého století do Bratislavy. Vozidla se pak vrátila do Prahy v sobotu 14. srpna odpoledne. Cílový ceremoniál s bohatým doprovodným programem se konal před Národním technickým muzeem.

Soutěž 1000 mil československých byla první součástí letošního ročníku šampionátu GRAND PRIX historických automobilů o pohár prezidenta Autoklubu České republiky. Seriál pokračuje poslední srpnový pátek soutěží Bugatti GP Zlín a první zářijový víkend legendárním závodem Zbraslav–Jíloviště.

Vznik GRAND PRIX historických automobilů předloni inicioval Autoklub ČR a sami pořadatelé tradičních veteránských soutěží. Deklarovali zájem zpestřovat a ve spolupráci s Autoklubem ČR zvyšovat atraktivitu jejich již tehdy kvalitních závodů. Hnacím motorem všech zúčastněných je vášeň pro historická vozidla a podpora této zájmové činnosti. „Obnovujeme tradici, Autoklub stál u vzniku a organizoval věhlasných 1000 mil československých i Zbraslav–Jíloviště. Šampionátem navazujeme na tento odkaz a zároveň chceme podpořit současné pořadatele v jejich úsilí,“ uvedl prezident Autoklubu ČR Jan Šťovíček.  Autoklub ČR se ujal role zastřešující organizace a sportovní autority, zajišťuje dodávku systému měření času a vyhodnocení výsledků, organizační a materiální vybavení.

Soutěž je vypsána pro automobily vyrobené do roku 1939. Soupeří v jízdě pravidelnosti, jedou tedy s časem, nikoliv proti němu. V rámci 1000 mil československých tak ve II. Slovenské etapě proběhla na uzavřené trati Pezinská Baba jízda pravidelnosti skládající se ze dvou jízd měřených s přesností na 0,01 vteřiny. Rozdíl mezi oběma jízdami byl hodnocen trestnými body. Na měřeném úseku této jízdy pravidelnosti byla striktně omezena maximální průměrná rychlost na 55 km/h.

Celkové výsledky, první tři místa:

  1. Pavel Krotil, Zuzka Kadlčková, BMW 326, r. v. 1937
  2. Jan Čížek, Adam Málek, BENTLEY 4.25 Litre Vanden Plas, r. v. 1939
  3. Jaromír Vopršál, Petra Vopršálová, AUBURN 851 Phaeton, r. v. 1935

 

Vítěz kategorie automobily značky Bugatti:

Stanislav Profeld, Jan Profeld, BUGATTI T37, r. v. 1926

Vítěz kategorie automobilů do roku výroby 1928:

Karel Kupka, Jiří Kladívko-Rožnovský, SÉNÉCHAL SS, r. v. 1924

Vítěz kategorie automobilů od roku výroby 1928:

Pavel Krotil, Zuzka Kadlčková, BMW 326, r. v. 1937

Vítězka kategorie pro dámy za volantem – O pohár Elišky Junkové:

Ivana Neumann, Tereza Čížková, BMW 327, r. v. 1938

Sdílet