Jakub Talaš se na mistrovství světa neztratil

Letošní motokárová sezona vyvrcholila na trati South Garda v italském Lonatu. V pátek 2. října zde bylo oficiálně zahájeno Mistrovství světa FIA třídy KZ spolu se závodem International Super Cup KZ2 a Academy Trophy. V silné konkurenci 99 jezdců KZ2 startoval v Super Cupu s číslem 186 i reprezentant České republiky a tovární jezdec MS KART Racing Teamu Jakub Talaš.

„Do Lonata jsme odjížděli s cílem poměřit síly s konkurencí a získat cenné zkušenosti, a to nejen z hlediska jezdce ale i pro další vývoj podvozků,“ říká Jirka Kahuda, šéf závodního týmu MS KART. Podmínky byly už od začátku velice tvrdé a to nejen kvůli velmi proměnlivému počasí: čtvrteční volné tréninky na suchu a extrémní přilnavost trati na sklonku dne vystřídaly v pátek 3 oficiální tréninky na vodě za velmi silného deště. „Počasí bylo nevyzpytatelné, ale skýtalo rovné podmínky pro všechny. Bohužel, jinak tomu bylo s technikou, která v našem případě selhala vícekrát než bychom kdy byli čekali,“ konstatoval později Jiří. V prvním pátečním tréninku zajel Jakub Talaš 5. čas ve skupině, ve druhém tréninku byl 11. a ve třetím 9.

Odpoledne se jel kvalifikační trénink a právě v kategorii KZ2, která byla rozdělena do 4 skupin, panovaly tak různorodé podmínky, že každá skupina jela na zcela odlišné trati. Naše poslední volba byla suché pneumatiky. Nervozita by se dala krájel, když těsně přes startem začalo pršet. Přesto se volba nakonec ukázala být jako správná, když v závěru přeháňka ustala a Jakub v posledním měřeném kole na osychající trati najednou zajel dva nejrychlejší sektory. V posledním měřeném sektoru se však dotáhl na soupeře před ním a ztratil 6 desetin. Výsledek i tak nakonec nebyl špatný: 7. čas ve skupině a 27. čas celkově znamenal start v rozjížďkách z 9. místa.

Ve warm-upu v sobotu ráno zajel Jakub 2. čas a vše se zdálo být v pořádku. Hořké zklamání vak přišlo záhy, když již ve 3. kole 1. kvalifikační jízdy musel odstoupit z 8. místa pro poruchu motoru. Důvodem bylo zadřené spodní ojniční ložisko. Ani druhá rozjížďka nedopadla dobře: Jakub jedoucí na osmé pozici skončil ve druhém kole po kolizi s jezdcem na mokré trati. Před třetí kvalifikační jízdou byla trať ještě vlhká a volba správných pneumatik se ukázala být jako zásadní. Naše volba mokrých pneu se vyplatila: Jakub odstartoval jako 8. a postupně se probojoval až na 3. místo. Byl to parádní výkon a obrovská vzpruha pro celý tým. Posledním sobotním závodem byla čtvrtá kvalifikace, která se jela už na suchu. Jakub dojel na pěkné 9. příčce. Nedělní slunné počasí tentokrát závody nenarušilo a poslední dopolední kvalifikační jízda měla rozhodnout o konečném seznamu finalistů.

Sedmý čas v ranním warm-upu nevzbudil sebemenší pochybnost o kvalitě techniky, ale závod je závod a stát se může cokoliv: start v 5. rozjížďce zvládl Jakub velmi dobře a postupoval dopředu. Dostal se až na sedmou pozici, ale náhle jeho motokára ztratila výkon a bylo jasné, že je něco špatně. Nakonec musel v sedmém kole odstoupit, opět pro poruchu motoru: důvodem byl tentokrát prasklý pístní kroužek. Obrovské zklamání a beznaděj, to byly zřejmě první pocity, které Jakub se svými mechaniky prožíval. Poslední maličký plamínek naděje na postup do finále vyhasl a bylo jasné, že tímto je dobojováno. Bylo to smutné o to víc, že to nešlo nijak ovlivnit. Byla to prostě obrovská smůla.

Podvozky fungovaly opravdu dobře a jezdec ze sebe vydal maximum, Kuba to ani jinak neumí,“ chválí si spolupráci Jirka Kahuda. „Trať v Lonatu je těžká a nemáme zde nic natrénováno, ale myslím, že jsme velice dobře zvládli nastavení na proměnlivé podmínky. Byl jsem spokojen i s výkonem motorů, které pro nás připravoval Petr Machač, Kuba dokázal jet opravdu velice rychle. To, že nás dvakrát zradí kvalita motorových dílů, bylo hořkým zklamání nejen pro nás, ale i pro celý tým Machač Motors.“ „To je závodní realita. I takový je motosport.  Ale šel bych do toho znovu, stojí to za to,“ říká smutně Jakub Talaš, ale v očích mu jiskří naděje na úspěch v příštím závodě. Velké poděkování patří celému týmu mechaniků za skvělé odvedenou práci. Mnohokrát děkujeme také Autoklubu České republiky za finanční podporu.

Sdílet