JUBILANTI: Marcel Tuček oslavil 60 let

V úterý 31. března oslavil jubilejní šedesáté narozeniny dlouholetý jezdec rally Marcel Tuček! Chodský jezdec se pohybuje v prostředí automobilových soutěží od roku 1975, kdy začínal jako mechanik. První závod absolvoval o čtyři roky později a dnes má na svém kontě více než 320 startů, v této statistice tak patrně vévodí všem českým jezdcům.

Tak šel čas 😉 aneb vozy Marcela Tučka – rok 1983 …

Začínal jako mnozí jiní za volanty vozů Škoda na oblastních soutěžích. Po úspěšné sezóně 1981 se Tučkovi s tehdejším navigátorem Václavem Tesařem podařilo postoupit do Přeboru ČSR. Ani zde se příliš neohřáli. Rok 1982 znamenal opět postup, tentokrát do nejvyššího „federálu,“ kde společně setrvali až do roku 1985. To už za volantem Škody 120 LS navigoval domažlického jezdce Jiří Hodek a právě tato spolupráce přinesla první stupně vítězů v tehdy nabité třídě A/Š120LS. Na závěr osmdesátých let Tuček přesedl do Škody 130 L představil se společně s Alešem Pilným na prvních zahraničních závodech.

… rok 1991 …

Přelom desetiletí byl pro Marcela Tučka ve znamení přechodu nejen na vozy s přední poháněnou nápravou, ale také na první vozy zahraniční výroby a to zejména Opel a Nissan. Právě německý Opel Kadett GSI dovezl Tučka k prvním výrazným úspěchům v rámci absolutního pořadí. Za zmínku stojí především 8. místo na Valašské Rally 1994 a nepopulární „brambora“ ve stejném roce v jihočeských Katovicích. O rok později se Tuček již za volantem Nissanu Sunny probojoval do první desítky v Českém Krumlově a při Bohemii. Prakticky bezkonkurenční byl v roce 1995 v kategorii N3 a na konci roku zaslouženě slavil mistrovský titul.

… rok 1997 …

Ten Tučka vynesl za volant prvního čistokrevného závodního speciálu. Nissan Sunny GTi z dílen plzeňského týmu ROTO měl kořeny přímo Nissan Motorsports Europe a ambice týmu mířily k českému titulu v kategorii vozů s jednou poháněnou nápravou. Na Šumavě Tuček se Singerem začali osmým místem absolutně, po dvou čtvrtých místech na Úslavě a v Českém Krumlově přišla konečně bedna! Do Valašské rally 1996 odstartoval Tuček se startovním číslem 2 a v cíli byl rychlejší pouze Dolák s Křečkem. Rychlý Nissan si ovšem uměl postavit hlavu, hořké bylo odstoupení hlavně na Barum Rally jen pár RZ před cílem. V součtu se titul ve „dvoukolkách“ nakonec podařil a to znamenalo jediné, přestup do vozu s pohonem všech čtyř kol.

Na ten bohužel domažlický jezdec nevzpomíná rád. Premiéra se silným Nissanem Pulsar GTI-R skončila těžkou nehodou v místě, které dnes známe jako servisní zónu při Rallye Šumava. „Tu příhodu mám stále před očima. Řadil jsem z pětky na šestku, když čtyřkolku nadzvedl aquaplaning a vůz nekontrolovatelně zrychlil. Přesto jsem si myslel, že mám situaci pod kontrolou, uklidňoval jsem i spolujezdce, ale jak se vůz blížil do zatáčky, bylo mi jasné, že se tam nevlezu. Normálně by se dalo proletět po silnici rovně, tam se otočit a vrátit zpátky. Bohužel v únikové zóně stáli lidé. I když se auto rychle přibližovalo, všichni koukali a nikdo se ani nepohnul. Kdybych něco neudělal, mohlo to skončit obrovskou tragédií, proto jsem raději Nissana nasměroval do stromů,“ svěřil se před lety jezdec serveru rallylife.cz. Zbytek sezóny 1997 byl ve znamení trápení s tímto vozem a po jejím konci následoval konec spolupráce s týmem RSR.

… rok 2000 …

Do čtyřkolky se vrátil až na konci následujícího roku, od roku 1999 jsme zvyklí vídat Marcela Tučka hlavně za volantem vozu Mitsubishi Lancer. Minimum nedojetých závodů v letech 1999 – 2002 bylo jistě příjemnou náplastí za rok s problémovým Nissanem Pulsar. V roce 2003 Marcel podstoupil těžkou operaci a po nějaký čas startoval hlavně se slabšími vozy. Naplno se do svého Lancera šesté evoluce vrátil až v roce 2006 a absolvovali společně poslední kompletní sezónu. Od roku 2007 usedá téměř výhradně do Mitsubishi Lancer Evo 9, které jen občas vystřídal za Subaru Impreza STi N12.

… rok 2009

Samostatnou kapitolou jsou historické vozy. V roce 2015 se Tuček poprvé zúčastnil Rallylegend v San Marinu za volantem legendární Škody 130 RS. Ve stejném roce usedla na horké sedadlo spolujezdce také Marcelova dcera Tereza a od té doby naviguje svého otce při závodech s historickou Mazdou RX-7. V loňském roce se této rodinné posádce dokonce podařilo zvítězit mezi historickými vozy při Invelt Rally Pačejov. Střídání Mitsubishi s historiky pomáhá k dalšímu rozšíření již tak vysokého počtu Tučkových startů, v posledních letech jich každý rok přidá zhruba deset a většina fanoušků automobilových soutěží pochybuje o tom, že by se Marcel v brzké době z kolotoče závodů vytratil. Stane se prvním českým jezdcem s více než 400 starty? Uvidíme. Nyní přeje Marcelovi Tučkovi celý Autoklub České republiky hlavně hodně zdraví a mnoho sil do dalších let!

Foto: FB skupina Marcel Tuček Fan Club, Radek Svozil, Jan Splídek

Sdílet