Jubilanti: Josef Michl oslavil sedmdesátiny

Český automobilový závodník Josef Michl oslavil před několika týdny významné životní jubileum. Legenda našeho motorsportu zahájila svou kariéru v roce 1965, a to konkrétně v disciplíně enduro. V té Josef Michl slavil také první úspěch, když se o čtyři roky později umístil na pátém místě v Mistrovství Československa v kategorii do 175 ccm. V témže roce se stal také členem širšího reprezentačního týmu.

Na čtyři kola přesedl inženýr spalovacích motorů a motorových vozidel v roce 1970 a odstartoval tak veleúspěšnou éru automobilového závodníka. V rally získal v roce 1975 titul mistra Slovenska se svou Škodou 110 L a nedlouho poté se přesunul na okruhy a závody do vrchu. V těchto kategoriích se stal doslova ikonou automobilového sportu, když získal dohromady celkem dvacetpět titulů mistra republiky, ke kterým přidal také několik titulů vicemistra. Za velmi významný úspěch lze považovat také první titul mistra Evropy v závodech na okruzích, který získal v roce 1981 s týmem Škoda v rámci hodnocení značek. Obecně svou kariéru spojil hlavně s vozy Škoda, po revoluci získal úspěchy s Fordy, které posléze vyměnil za BMW. V posledních letech sedlá také silné Porsche.

Ani v zahraničí se brněnský jezdec neztratil. V mistrovství Evropy získal 12 titulů FIA Champion v závodech do vrchu historických automobilů. Především jeho unikátní nepřetržitá série jedenácti titulů od roku 2004 zůstane asi navždy nepřekonanou. V roce 2000 se zúčastnil slavného Maratónu Londýn – Sydney, který posádky vedl přes Francii, Německo, Českou republiku, Slovensko, Rakousko, Maďarsko, Rumunsko, Řecko, Turecko, Thajsko nebo Malajsii. Se spolujezdcem Markem Šimíkem obsadili 39. místo absolutně a získali bronz za třetí místo v kategorii A. Soutěž trvající více než měsíc absolvovali s nezdolnou Škodou 1100 MB. A jak Josef Michl vzpomíná na tento závod? „Byl to jeden velký omyl, který začal nabídkou mého movitého kamaráda, že zajistí Porsche 911 a finance na tento maraton pro historická vozidla. Postupně potom slevoval; nejprve, že Porsche nebude, abych postavil Škodovku. Potom, že nebude ani sponzor, a nakonec, že nepojede, protože se to nelíbí jeho manželce. Protože nerad něco vzdávám, přesvědčil jsem svého bývalého pomvěda (pomocná vědecká síla – vysv. aut.) z mého působení na VUT Brno a mimořádně šikovného Marka Šimíka, aby jel jako mitfára (spolujezdec – vysv. aut.). Organizátoři nebyli féroví, například, když jsme jako jediná posádka dokončili těžkou etapu v řádném čase, etapa byla anulována, a podobně. Neuvěřitelná dřina, denní etapy až 1000 km, často po údržbě auta jen 4 hodiny spánku. Jela se velká střelba a bylo nás pouze 5 z 95 startujících, kteří s autem neuhodili. Dokončili jsme hlavně díky Markovu obrovskému nasazení.”

Pro Josefa Michla je věk pouze číslem, v loňském roce získal vítězství v Poháru Středoevropské zóny v závodech historických automobilů do vrchu a další cenný kov přidal také jeho syn Dan. Tomu se v loňském roce podařilo s Lotusem Elise získat Trofej FIA v kategorii 2, tedy mezi sportovními vozy. Také v letošní sezóně vyjedou vozy týmu MICHL MOTORSPORT na závodní tratě a fanoušci i soupeři s nimi musí počítat v soubojích o stupně nejvyšší. A jaké má plány sám Josef Michl? „Rozhodl jsem se, že 55 let závodění by mělo stačit a končím s honbou za dalšími tituly. Možná bych měl jako součást velmi úspěšné minulé závodnické éry svými zkušenostmi pomoct napravit některé věci, které se do současného závodění vloudily a dle mého názoru by tam neměly být a pozitivními zkušenosti ovlivnit nastupující generaci. Nevylučuji však, že se třeba jednou ročně ještě někde s autem objevím ať doma či v zahraničí,“ nastínil své plány legendární jezdec. Autoklub České republiky přeje Josefu Michlovi k významnému životnímu jubileu hlavně hodně zdraví a neutuchající vášeň k motoristickému sportu i v dalších letech.

 

Sdílet