Červenec: Vypsán první motocyklový závod v dějinách klubu

Klub českých motocyklistů, předchůdce Autoklubu České republiky, po svém založení v březnu 1904 naplno rozjel činnost. Vedle zajišťování služeb pro členy, přednášek a výletů, se diskutovalo také o pořádání první sportovní soutěže. Definitivní rozhodnutí padlo na členské schůzi 15. července, kdy na návrh Jana Heberleho bylo odhlasováno vypsání mezinárodního „závodu motorových dvoukolek“ na stokilometrové trati Praha – Písek. Sportovní komise Klubu dostala za úkol připravit propozice.

Oznámení o konání závodu vyvolalo pozornost motocyklové a sportovní veřejnosti. Propozice určovaly, že závodníci budu startovat za železničním přejezdem v Hlubočepech, a to v minutových intervalech. Soutěž byla vypsána pro tovární i amatérské jezdce. Trasa vedla z Hlubočep přes Mníšek pod Brdy, Dobříš, Milín a Mirotice do Písku. Start byl původně plánován na 8. září 1904, ovšem místodržitelství, nejvyšší orgán státní správy, s odvoláním na průjezd vojenských transportů start v září nepovolilo, proto byl odložen až na neděli 9. října. Dobový tisk však zmiňuje, že naopak místní úřady pořadatelům vyšly vstříc, hejtmanství smíchovské, příbramské a písecké vynaložila veškeré úsilí, aby zajistila bezpečnost diváků i jezdců. Úřady obcí, kterými motocykly projížděly, vydaly na žádost Klubu českých motocyklistů vyhlášky, ve kterých vyzvaly místní občany k obezřetnosti. Také denní tisk zveřejnil ve sportovní rubrice oznámení o konání závodu.

Do závodu se přihlásilo 22 jezdců, na start se jich nakonec postavilo 17. Předtím absolvovali vážení strojů na nádvoří továrny Barta a Tichý, role vážných se ujali předseda Klubu českých motocyklistů Emil Miřička a jeden ze zakladatelů, člen sportovní komise, sportovní redaktor Vilém Heinz. Potě burácející motocykly přijíždějí ke startu, čeká se na projetí vlaku od Chuchle, v 7:50 odjíždí první jezdec, už tehdy jako favorit Václav Vondřich, který se o rok později zapíše zlatým písmem do historie českého motorsportu, když zvítězí v Dourdanu.

V minutových intervalech odjíždí na Písek další jezdci, Toman, Kafka, Hirsche, Vejtruba… V Písku je vše připraveno, první jezdec se nečeká dříve než o půl desáté. Poplach mezi obecenstvem a jásot špalírů diváků rozpoutá Václav Vondřich, který osm minut po deváté prolétá cílem! Dosáhl průměrné rychlosti 71 km/h! O deset minut později dojíždí Kafka, třetí v pořadí Vejtruba už má pětatřicetiminutovou ztrátu.

Historicky první závod měl svou důstojnou tečku 22. října, kdy Klub českých motocyklistů uspořádal v Praze slavnostní večírek na počest vítězů s předáním cen.

Pozdější vítěz Václav Vondřich, následovaný Kafkou, který dojel na druhém místě, před startem závodu. 

Triumfální výsledek slavila továrna Laurin&Klement, její jezdci obsazují první tři místa, motocykl L&K vítězí i v kategorii amatérů.

Sdílet