Červenec: Vypsán první motocyklový závod v dějinách klubu

Klub českých motocyklistů, předchůdce Autoklubu České republiky, po svém založení v březnu 1904 naplno rozjel činnost. Vedle zajišťování služeb pro členy, přednášek a výletů, se diskutovalo také o pořádání první sportovní soutěže. Definitivní rozhodnutí padlo na členské schůzi 15. července, kdy na návrh Jana Heberleho bylo odhlasováno vypsání mezinárodního „závodu motorových dvoukolek“ na stokilometrové trati Praha – Písek. Sportovní komise Klubu dostala za úkol připravit propozice.

Oznámení o konání závodu vyvolalo pozornost motocyklové a sportovní veřejnosti. Propozice určovaly, že závodníci budu startovat za železničním přejezdem v Hlubočepech, a to v minutových intervalech. Soutěž byla vypsána pro tovární i amatérské jezdce. Trasa vedla z Hlubočep přes Mníšek pod Brdy, Dobříš, Milín a Mirotice do Písku. Start byl původně plánován na 8. září 1904, ovšem místodržitelství, nejvyšší orgán státní správy, s odvoláním na průjezd vojenských transportů start v září nepovolilo, proto byl odložen až na neděli 9. října. Dobový tisk však zmiňuje, že naopak místní úřady pořadatelům vyšly vstříc, hejtmanství smíchovské, příbramské a písecké vynaložila veškeré úsilí, aby zajistila bezpečnost diváků i jezdců. Úřady obcí, kterými motocykly projížděly, vydaly na žádost Klubu českých motocyklistů vyhlášky, ve kterých vyzvaly místní občany k obezřetnosti. Také denní tisk zveřejnil ve sportovní rubrice oznámení o konání závodu.

Do závodu se přihlásilo 22 jezdců, na start se jich nakonec postavilo 17. Předtím absolvovali vážení strojů na nádvoří továrny Barta a Tichý, role vážných se ujali předseda Klubu českých motocyklistů Emil Miřička a jeden ze zakladatelů, člen sportovní komise, sportovní redaktor Vilém Heinz. Potě burácející motocykly přijíždějí ke startu, čeká se na projetí vlaku od Chuchle, v 7:50 odjíždí první jezdec, už tehdy jako favorit Václav Vondřich, který se o rok později zapíše zlatým písmem do historie českého motorsportu, když zvítězí v Dourdanu.

V minutových intervalech odjíždí na Písek další jezdci, Toman, Kafka, Hirsche, Vejtruba… V Písku je vše připraveno, první jezdec se nečeká dříve než o půl desáté. Poplach mezi obecenstvem a jásot špalírů diváků rozpoutá Václav Vondřich, který osm minut po deváté prolétá cílem! Dosáhl průměrné rychlosti 71 km/h! O deset minut později dojíždí Kafka, třetí v pořadí Vejtruba už má pětatřicetiminutovou ztrátu.

Historicky první závod měl svou důstojnou tečku 22. října, kdy Klub českých motocyklistů uspořádal v Praze slavnostní večírek na počest vítězů s předáním cen.

Pozdější vítěz Václav Vondřich, následovaný Kafkou, který dojel na druhém místě, před startem závodu. 

Triumfální výsledek slavila továrna Laurin&Klement, její jezdci obsazují první tři místa, motocykl L&K vítězí i v kategorii amatérů.

Download WordPress Themes
Download Premium WordPress Themes Free
Download Best WordPress Themes Free Download
Download Nulled WordPress Themes
udemy course download free
download redmi firmware
Download Premium WordPress Themes Free

Sdílet