1000 mil československých 2019

Závod, který je pojmem. Poprvé od klubového domu startoval v roce 1933, záštitu nad ním měl první prezident T. G. Masaryk, patron Autoklubu. Letos to na startu 1000 mil československých, které se dnes jedou jako soutěž historických vozidel, vypadalo podobně jako před bezmála devadesáti lety. Opletalova ulice byla plná pokladů z dějin automobilového průmyslu. A ještě jeden letošní primát – 1000 mil československých je součástí nového seriálu Grand Prix historických vozidel, jehož vítěz získá putovní pohár prezidenta Autoklubu ČR.

Trasa se co nejvíce blíží té původní z třicátých let, vozidla jedou z Prahy do Bratislavy a zpět, s doplněnou zkouškou v pravidelnosti jízdy do Piešťan. Veterány ve čtvrtek 13. června od 6.00 hodiny ranní vyrážely z Opletalovy ulice v minutových intervalech na trať. Řidiči zamířili za pomoci navigátorů přes Vysočinu do Brna, kde soutěžící v depu starého okruhu čekala zkouška zručnosti – výměna kola na čas. Neuvěřitelných sedm sekund stačilo vítězné posádce vozu MG na zvednutí auta heverem, povolení centrální matky, výměny kola, jeho dotažení a spuštění heveru! Pozornost zaslouží druhé místo, výměnu opravdu těžkého kola na dvanáctiválcové Lagondě stihla její posádka za čtrnáct sekund. A pak již hurá do Bratislavy.

V pátek soutěžící startovali do druhé etapy z Bratislavy do Piešťan. Odpoledne přes podkarpatské vesničky vozidla vyjela k vrcholu rallye, a to závodu do vrchu na uzavřené Pezinské babě. Jede se jízda pravidelnosti na dvě kola, vyhrává ten kdo má mezi oběma nejmenší časový rozdíl. Po návratu do Bratislavy měl napilno servisní tým závodu. U Alfy Romeo nešel kompresor, dámská posádka na MG utrhla spojku, Aeru praskla jedna z trubek, Lagondě nefungovalo dobíjení… Směna sice končila až kolem třetí hodiny ranní, ale všechna auta jsou opravena a pokračují v závodu!

V sobotu ráno se jezdci vydali do cílové etapy. Po rozpálených silnicích směřovali přes průjezdové kontroly do Prahy k Národnímu technickému muzeu, kde proběhlo vyhlášení výsledků.

Výsledky 1000 mil československých – pořadí prvních pěti vozidel

1. Tomáš Barnet AERO 30 Roadster 998 cm3

2. Jiří Čečkan Aero 50 Roadster 1998 cm3

3. Milan Dočekal jr. MG VA 1549 cm3

4. Ivan Nečesánek JAWA Minor Limusina 615 cm3

5. Karel Petschke AERO 30 Sport 998 cm3

Sdílet