Dnes v budově Autoklubu ČR proběhla tisková konference, na které jsme společně s panem Martinem Farářem, vedoucím samostatného oddělení BESIP.
Výchozí fakta:
• V České republice je přes 6 000 000 aktivních řidičů
• Každý řidič má ze zákona povinnost dvou očních vyšetření u odborníka – při žádosti o vydání řidičského průkazu a následně při dosažení 65 let věku
• V roce 2016 se stalo 98 864 dopravních nehod
• Při dopravních nehodách v roce 2016 zemřelo 545 osob
• Z důvodu snížené viditelnosti na cestách zemřelo 114 osob, tedy 21 procent z celkového počtu usmrcených
• Pod vlivem alkoholu zavinili řidiči 4 373 nehod, pod vlivem drog zavinili řidiči 251 nehod, zemřelo kvůli tomu 62 osob
• Kolik nehod zavinili řidiči proto, že mají vadu zraku a sami to neřeší?
Naše zkušenosti:
V letech 2011 – 2014 proběhlo několik etap orientačního měření zraku u dospělé populace v ČR.
• Každý pátý vyšetřený, který byl zároveň řidič, má vadu zraku a neví o ní. Tedy nepoužívá žádnou oční korekci.
• Více než 40 procent řidičů bylo na oční prohlídce před pěti a více lety.
• Zhruba 8 procent řidičů mělo tak závažnou poruchu zraku, že by za volant vůbec neměli usedat!
Statistika ukazuje, že špatně vidící řidič může být stejně nebezpečný jako ten, který před jízdou pil alkohol nebo požil drogy.
Zhoršené vidění znamená výrazně delší reakční dobu, kterou řidič potřebuje, aby se přizpůsobil nenadálé situaci při řízení (předjíždění cyklisty, chodce, vyhýbání se překážkám, odbočování apod.).
• Ten, kdo má vadu -0,75 dioptrie, už chodce zaregistruje při poloviční vzdálenosti, tedy na 100 metrů.
• S vadou -2 dioptrie se bezpečná vzdálenost snižuje na pouhých 20 metrů.
Oční odborníci považují za zhoršenou takovou ostrost, kdy se pohybuje pod hranicí 70 procent. Řidiči s ostrostí pod 50 procent by neměli za volant usednout vůbec! Uvádí se, že se po českých silnicích pohybuje takových řidičů až 8 procent, tedy asi 500 tisíc lidí! Tento problém se netýká zdaleka jen seniorů, protože počet očních vad začíná prudce narůstat již po třicítce.
Další nebezpečnou skupinou jsou podle Blahoslava Žilky řidiči, kteří mají malé zrakové vady a neřeší je, protože je nepovažují za problém. „Neuvědomují si však, že mohou mít nejen sníženou ostrost vidění, ale také opožděné reakce, špatný odhad vzdálenosti, což především při řízení automobilu může mít fatální následky,“ uzavírá Blahoslav Žilka.
Proto vznikl osvětově edukační projekt SLEPÍ VRAZI.
Jak bude kampaň vypadat?
• Roadshows po motoristických akcích – příležitost pro orientační měření, při němž se prověří základní parametry vidění.
o Motoristická slavnost Legendy
o Barum Czech Rallye Zlín
o Zlatá přilba
• Účast na akcích projektu Road Safety
• Webové stránky www.slepivrazi.cz
• Názorná videa na www.youtube.com , vlastní kanál Slepí vrazi – https://youtu.be/2JICvrRKQzg
• Online kampaň
Odbornými garanty projektu jsou dvě velké autority v oblasti dopravy, motorsportu a bezpečnosti dopravního provozu, Autoklub České republiky a odbor ministerstva dopravy BESIP.
Kampaň podpořilo také Samostatné oddělení BESIP Ministerstva dopravy. „Jednoznačně podporujeme aktivity upozorňující na špatný zrak účastníků provozu. Jedná se o nejdůležitější smysl pro bezpečnost silničního provozu. V minulosti uspořádal BESIP ve spolupráci s partnery dva ročníky preventivní akce se zaměřením na zrak řidičů s alarmujícími výsledky,“ uvádí Martin Farář, šéf BESIPu. „Výsledná zjištění ukazují na to, že téměř polovina řidičů nedosahuje vhodnou zrakovou ostrost. Ten řidič, který již používal zrakovou korekci, měl v polovině případů korekci nevhodnou. Podle výsledků z roku 2016 by na silnici neměl co dělat každý 25. řidič,“ dodává Farář.
Více informací k projektu najdete na www.slepivrazi.cz a na stránkách partnerů projektu www.ibesip.cz, www.road-safety.cz a www.autoklub.cz.