Rozhovor s Patrikem Hájkem

Patrik Hájek je jedním z našich předních kartingových závodníků a o víkendu 14. – 15. 5. 2016 zvítězil ve druhém závodě třídílného seriálu ME v kategorii KZ. S motokárou začínal společně se svým tátou, postupem času se připojili k většímu týmu. Na mezinárodních závodech poprvé odstartoval s českým týmem Joka kart team, od roku 2009 do roku 2011 závodil pod křídly Orion racing teamu, v roce 2012 jezdil za tovární tým Praga, a koncem roku 2015 přišla nabídka od týmu Kosmic, jednoho z nejprofesionálnějších týmů a jak nám sám sdělil, neváhal a tuto spolupráci s nadšením přijal. Vždyť občas je potřeba nějaká změna, aby se člověk posunul dopředu. Patrik nám poskytnul krátký a velice příjemný rozhovor.


Patriku, nejdříve velká gratulace! Jaký je to pocit vyhrát závod Mistrovství Evropy v nejvyšší motokárové kategorii KZ?
Vyhrát takový závod je určitě příjemný pocit, hlavně když vím, kolik práce a úsilí za takovým úspěchem je. Zuera byla druhým ze tří závodů evropského šampionátu a vše se rozhodne až v červenci v belgickém Genku. V průběžném pořadí po dvou závodech jsem na třetím místě, pouhé 4 body za prvním jezdcem.
Konkurence byla při závodech ve španělské Zueře veliká a první trojka se držela po celou dobu za sebou, jak se vám jelo?
KZ je nejvyšší kategorie v motokárovém sportu a s tím souvisí i ta konkurence. V této kategorii startují nejlepší jezdci všech továrních týmu a první desítka je velice vyrovnaná, takže nemůžete počítat s tím, že všem ujedete a vyhrajete v klidu. Nicméně z mé strany byl průběh tohoto závodu celkem klidný, snažil jsem se soustředit na svou jízdu a vyšlo to.
Sezona je v polovině, určitě budete chtít na výsledek navázat. Jaké máte další cíle?
V tuto chvíli jsou další cíle jasné, nepokazit poslední závod evropského šampionátu a v červenci odjíždět z Belgie s velikým úsměvem na tváři a titulem mistra Evropy.
Věnujete se ještě nějakému jinému sportu než kartingu?
Na ostatní sporty nezbývá moc času, ale když na to přijde, tak mám rád snowboard, kolo, bazén nebo posilovnu. V podstatě se nebráním ničemu, hlavně, že se člověk vyblbne.
Co vás baví právě na kartingu a jak dlouho se mu věnujete?
Začal jsem s motokárami v roce 1999, když mi bylo 9 let. Baví mě na tom nejspíš ta akce, že se na trati pořád něco děje. Myslím, že motokáry mají své kouzlo. Baví mě i to cestování a to, že se má člověk pořád kam posouvat.
Kdo Vás k motokárám vlastně přivedl?
Jednoznačně to byli rodiče, z větší časti táta, protože se pohyboval celý život kolem aut.
Jak vypadá váš trénink a co všechno takový závodník, jako vy, musí absolvovat před závodem?
Ačkoli to tak nevypadá, jsou motokáry dost fyzicky náročné. Takže když nejsou závody, posilovna, běhání a udržováni kondičky jsou relativně důležité věci. Během sezony ale není moc času, máme přibližně 13 závodů ročně plus testování. Každý závod pro nás znamená úterý až neděle na trati. V úterý se většinou připravují poslední věci a ve středu už začínají volné tréninky.
V tomto sportu je důležité zázemí, kdo je vlastně členem vašeho týmu?
Od letošního roku jezdím za tovární tým Kosmic, který patří mezi nejlepší týmy, které se v motokárách pohybují. Tým má svého manažera, telemetristu, své motoráře a každý jezdec má jednoho až dva mechaniky. Plus jsou na závodech vždy tak dva lidi navíc, kteří pomáhají se vším, co je potřeba.
Motokára je Vaše pravá ruka – máte nějaké zajímavé speciality na svém stroji?
Neřekl bych, že na ní jsou nějaké speciality, protože v principu je motokára relativně jedno-duchá. Jedna věc, která se nevidí tak často, by tam ale byla – v kategorii KZ je dovoleno více prvků telemetrie, než v kategoriích ostatních. A toho se snažíme s týmem využívat, takže je na motokáře poměrně dost kabelů a různých senzorů.
Jaké jsou z vašeho pohledu největší úspěchy, kterých jste dosáhl?
Jedním z největších úspěchů bylo 2. místo na mistrovství Evropy v kategorii KZ2 v roce 2009, to bylo ještě za český tým z Litomyšle – Orion Racing. S tímto týmem jsme dokázali vyhrát i prestižní Winter cup a několik dalších závodů.
Co byste poradil motokárovým začátečníkům?
Aby byli především trpěliví a aby se naučili prohrávat, protože né vždy to vyjde.
Jaký závod vás teď v nejbližší době čeká, kde vás mohou fanoušci vidět?
Určitě za tři týdny na německém mistrovství v Ampfingu.
Patriku, chcete na závěr ještě něco sdělit svým partnerům nebo týmu?
Ano, rád bych poděkoval celému týmu Kosmic a české firmě Orion Litomyšl, která mě podporuje.

Děkujeme Patrikovi za jeho čas a držíme mu pěsti v dalších soutěžích. Věříme, že se máme na co těšit. 

Autor: Klára Sobotková, Autoklub ČR
Fotografie:The RaceBox

Sdílet