DRAGSTERLADY PATRICIE BAROŇOVÁ

Stojí na startu sama za sebe, ve svých rukách svírá 235 koní a na znamení vyráží rovnou do stokilometrové rychlosti. Je to adrenalin, který jí nabíjí a žene dál. Narodila se v Českém Brodě, od roku 2011 je držitelkou závodní licence, pracuje v IT oblasti a svým šarmem a energií rozráží mužské startovní pole v disciplíně DRAG RACING. Řeč není o nikom jiném, než o Patricii Baroňové.

Patricie, nejen ženy, bude určitě zajímat co je to DRAG RACING. Můžeš nám udělat malou osvětu?
Drag Racing jsou měřené motocyklové závody s pevným startem, které se jezdí na letištních zpevněných plochách. Dráha má délku 402 m a celý kouzlo je v perfektní reakci, rychlém startu a dostat motorku v co nejkratším čase do nejvyšší možné rychlosti.
Co Tě přivedlo právě k Drag racingu?
Začala jsem s motorismem docela pozdě, nejprve jsem dělala manželovi doprovod na automobilové závody. Tam jsem se jednou setkala s Yvonou Kneblovou a ona mne začala lákat, že v dragsterech potřebuje ženy závodnice. Dohodly jsme se a otevřely jsme kategorii Public Women, která byla určena pro holky bez licence. Tam jsem začala a jezdila asi tři roky. Moc mě to bavilo, a jelikož mám ráda výzvy, rozhodla jsem se udělat si licenci a zkusit jezdit mistrovství, posunout se. No a přes různé kategorie jsem se díky své ambiciózní povaze dostala až do této kategorie SUPER STREET BIKE.
Jsem holka, chci začít závodit jako ty, kam bych měla jít?
Určitě za námi děvčata mohou kdykoliv přijít na závodech a pobavit se s kýmkoliv z nás. Jsme jedna parta. Tohle závodění jim otevře nový svět. Podle mne je to obrovská výzva. Pokud holka řídí auto a má v sobě kousek dobrodruha, tak motorka je úžasná věc. Jsi to vždycky jenom ty a motorka, posouváš si hranice. V klubu máme k dispozici motorky, které si holky mohou vypůjčit a vyzkoušet si jízdu. Navíc Yvona Kneblová, která má pod sebou v Autoklubu ČR disciplínu dragster a stará se také o Nadační fond Autoklubu ČR pro podporu mládeže, je velice ochotná a děvčatům může pomoci ve všech směrech. Není třeba riskovat a zkoušet zda na to mám v běžném provozu, když máme připravenou bezpečnou trať i motorku.

Kdy sis pořídila svoji první motorku a máš pořád stejnou?
Člověk se stále vyvíjí a s ním se musí vyvíjet také stroj. V roce 2012 jsem si pořídila novou motorku SUZUKI Hayabusa místo staršího a slabšího modelu. Tato má výkon 145 kW v základu a po drobných úpravách má sílu 235 koní. Letos jsem zvažovala přídavný pohon, ale pořád bych ještě chtěla zkusit, co ta motorka dá v základu. Na nitro je vždycky čas. A taky si říkám, že když už nitro všichni mají, mohla bych na něj dostat lepší cenu (smích).
Jsi žena, jsi krásná a tak se ptáme, co oblečení na motorku?
Musím říct, že oblečení je obrovský problém. To nám asi muži v tomto směru vrací všechny ty obchody nadité dámským oblečením. Vzhledem k ženským proporcím jsou pro mne standardní značky nepoužitelné. Dostala jsem od sponzora novou od značky TSCHUL, do které jsem se hezky vešla. Po úpravě na konstrukci Hayabusy sedím v jiném úhlu a tak jsem musela sáhnout do skříně po starší kombinéze.
Jsi stále jediná žena na startu dragsterů?
Naštěstí už tomu tak není a jsem moc ráda. Jediná zatím jezdím kategorii SUPER STREET BIKE (SSB pozn. redakce). Máme velice nadějnou závodnici Andreu Bínovou, která jezdí šestistovky a v kategorii junior dragster se rýsuje jedna nesmírně šikovná slečna, Kačka Štíchová.
Takže jsi ty chlapy rozstřelila, byla jsi první ženou na startu v Čechách?
Ne tak úplně. Přede mnou jezdila česká mistrovství Eva Dvořáková, která se na delší dobu odmlčela a v tu chvíli jsem začala jezdit, ale s tím rozdílem, že závodím i na mezinárodní scéně.
Jaké nejvyšší mety jsi dosáhla, na co jsi nejvíc pyšná?
Mě ten sport celkově nabíjí a posunuje dál. A když se zamyslím, tak mám největší radost za první místo v PROSTREET, to byla pěkná věc. Velice si vážím loňského úspěchu v SSbéčkách, což je vyšší třída mezi upravenými stroji a nejvíc je Mistrovství Evropy v Hockenheimu, kde stojím bok po boku světovým špičkám, které jezdí nejen Evropu, ale také celý svět.
V zahraničí se setkáváš s ženami na startu častěji?
Ano, nejsou to davy, ale ten počet je vyšší než u nás a je to příjemné. Finka Miia-Maria Vepsäläinen jezdí v třídě Super Twin Top Gas, Angličanka Jemma Venables je velice úspěšná v kategorii SSB, řekla bych, že ona je asi nejrychlejší žena v Evropě. Amerika je můj sen. Tam je Drag racing národní sport, u nás je to pouze odvětví. V Americe jsou závody o jiné atmosféře, je to parádní. V Hockenheimu bývá kolem 35 tisíc diváků, při burnoutu doslova řvou a tleskají, protože vědí, o čem ten sport je a ví, že ty tam stojíš sama za sebe a celý závod je jen o tobě na startu. To si užívám, to mě hodně baví.
Má závodní dráha vždy délku 402 metru?
V mistrovství ČR a zahraničí je to vždy 402 metrů, na slovenském mistrovství se jezdí i na 200 metrů.
Co je podle tebe těžší?
Určitě ta kratší dráha. Na těch 402 metrů už znám zrychlení motorky. Nemám ji upravenou a je bez přídavných pohonů, tudíž je všechno jenom o mně a mém stroji. Toho optimálního výkonu dosahuji až na trojku, maximálně čtyřku, to má motorka tu správnou rychlost. Kdežto na 200 metrů se skoro ani nenadechneš (smích).
Jak dlouho trvá závod?
Mezinárodní mistrovství bývá většinou dvoudenní s ohledem na kategorie motorek. Motorky vyšších kategorií nejezdí jenom na benzín, mají přídavné pohony a jezdí například na nitromethan. Po jednom kole potřebují delší čas na vychladnutí motoru. V Čechách většinou stačí jeden den.
Jak vypadá tvá příprava na sezonu?
Sportuji, běhám a chodím do posilovny na kondiční posilování, protože zkrotit to stádo koní, které v té motorce je, vyžaduje sílu, takže trénuji, co se dá. Tréninky na motorce řešíme hromadně s klukama. Objednáme si dohromady letiště a jedeme společně. Jsme skvělá parta a nasdílíme si při té příležitosti euforii, zkušenosti a vzájemně se podpoříme.
Je drag racing finančně náročný?
Tento sport člověka pobízí jít dál, vyhraješ jednou, chceš vyhrát podruhé a tak je to v každém sportu. Každý z nás má své limity, a ten stroj, na kterém jedeš, jim musí odpovídat, jinak Tě nepustí dál. To co si dovolíš na začátku je jiný výkon než třeba po deseti letech. A s tím je potom spojena ta finanční náročnost (smích).
Můžeš se svoji motorkou jezdit v běžném provozu?
S mojí motorkou už ne. Rozhodla jsem se pro úpravy stroje, zásahy do konstrukce, nyní už nesplňuje podmínky standardního silničního provozu a mohu ji používat pouze na závody.
Když se laik koukne na tu krátkou dráhu, vyvolává to pocit, že je drag racing bezpečnější než třeba motokros. Asi tomu tak není že?
Vezmi si, že celou dobu ten stroj držíš na nejvyšším výkonu, a když ho pustíš, tak letíš. Kolikrát už došlo ke ztrátě kontroly nad strojem, a závodníci si způsobili zranění. Celý start je o umění pustit tu brzdu tak, abych se nepřevrátila. Kluci, vzhledem k úpravám, drží plný plyn a pouští jenom spojku, automaticky se motorka zvedá a proto mají za motorkou tu železnou konstrukci, které se říká koště. Start je parádní věc, v rukách držíš 500 a více koní, plný plyn, roztočená turbína a start do dvousetkilometrové rychlosti, je to úžasné (smích).
Jaké máš zrychlení ty?
Já mám na konci 246 km/h po osmi vteřinách a v mezičasech mám po 1,5 vteřinách rychlost 100 km/h. Ve vyšších kategoriích jedou kluci tuto rychlost pod šest vteřin. Já vlastně jezdím osm vteřin to, co oni šest. U nás takhle rychle jezdí Otta Knebl.
Když dokončíš závod, musíš na své motorce ihned provádět nějaké opravy?
Tím, že nemám přídavné pohony nitro a turbo, tak nemusím. Hayabusa má výkon v základní úpravě a používám zatím pořád jenom benzín. Čas od času se něco objeví, minulý rok jsem odjela sezonu s jedním motorem a podařilo se mi stroj udržet v původním stavu, spíše mě zlobilo řazení. Ve vyšších kategoriích je to složitější. Moji kategorii může člověk odjet v úplném základu jenom s benzínem. Oříšek jsou ale gumy. U nich záleží, kolik se jede jízd. Na mistráku se jedou kvalifikační a eliminační závody. Minulý rok, když se mi dařilo, tak jsem měla co závod, to pneumatika. Ale zase to není tak strašné, protože se mění jen jedna. Suma sumárum mne stojí jeden závod startovné, benzín 500,-Kč a pneumatika asi 4500,- Kč. Je to levnější než golf nebo auto, protože na autě měníš gumy čtyři a tady jen jednu zadní.
Byla jsi zvolena předsedkyní Komise žen FMS AČR. Jaký máte program a plán?
Ráda bych podpořila obecně ženy v motosportu. Dát jim trochu větší část pozornosti. Plánujeme dělat pro holky soustředění, klidně i společně klukama, aby si vzájemně vyměnili zkušenosti. Je to jako v životě – muž a žena se vzájemně doplňují.

První letošní závody, kde mohou fanoušci Patricii potkat, se konají v Hoškovicích ve dnech 6.-7. května 2017
.

Sdílet